Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella? (Læst 498 gange) Postet d. 28-03-14 kl. 20:28
I det skønne milde forårsvejr mødte jeg denne lille "gut" - på stort set samme sted som sidste år ved samme tid.

Hessel plantage, Grenå - i randen af et brandbælte.

Er det Tortricodes alternella?

Den var ca 17-18 mm lang - og sad (som sædvanligt) i en lille grangren og var meget tålmodig under fotoarbejdet.

Jeg kunne stille diverse stativer op - afprøve dit og dat og fyre flash af ... - så enten var den både blind og døv - eller meget medgørlig - Den fulgte opmærksomt med i det hele - og sad samme sted i mindst en time

mvh Kjeld

Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella? (I det skønne milde forårsvejr mødte jeg denne lille "gut" - på stort set samme sted som sidste år ve)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 20:28. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
2

Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella? (2)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#2 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 22:18. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
Hej Kjeld,

Ikke umuligt, men den ser ret slidt ud... Har du et billede fra den anden side?

Mvh.,

Erik

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 22:36. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
Jamen, Erik. Den er da lige så slidt på den anden side

Nej, egentlig ikke. Jeg kunne kun komme til at tage ordentlige billeder af den fra denne vinkel, pga en del gran.

Det er også kun et gæt, fordi den ligner noget den, jeg mødte sidste år - og de har det jo med at være Imago om vinteren, så vidt jeg har forstået. Derfor tænkte jeg straks på den.

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 22:36. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
Jamen, Erik. Den er da lige så slidt på den anden side

Nej, egentlig ikke. Jeg kunne kun komme til at tage ordentlige billeder af den fra denne vinkel, pga en del gran.

Det er også kun et gæt, fordi den ligner noget den, jeg mødte sidste år - og de har det jo med at være Imago om vinteren, så vidt jeg har forstået. Derfor tænkte jeg straks på den.

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#5 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 22:39. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
Hej Kjeld,

Det er bare fordi den højre vinge ligger øverst og ruller hen over den venstre. Fra den anden side vil man kun kunne se den højre, hvilket ville give et bedre indtryk af mønstret. Og med lidt held var den måske mindre slidt der.

Mvh.,

Erik

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 28-03-14 kl. 22:47. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
Har checket (de 117 fotos ). Der er desværre ikke nogen fra andre vinkler.

= Øv!

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz
#7 Kommentar postet d. 29-03-14 kl. 07:50. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
eller flot billede, kjeld

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 29-03-14 kl. 09:03. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
Det kan vel ikke rigtig være andet?

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#9 Kommentar postet d. 29-03-14 kl. 10:11. Emne: Mit første Møl i år - Er det Tortricodes alternella?
Hej Jan. Ja, jeg tænker lidt det samme ...

(SÅ mange møl er der jo ikke på vingerne i marts) - og jeg mødte den næsten på dato, samme sted sidste år ... få dage senere, og ca 10 m derfra

@ Jonas: Tusind tak - men den vár også nem. Det er sjældent, man kan få lov at stille stativer op og sætte fjernudløser til osv. osv. - og de bare sidder og venter

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator