Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Ratjen
Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1 (Læst 635 gange) Postet d. 30-03-14 kl. 19:24
Har denne Ærenpris:

Bæger med stive, ca 1 mm lange randhår (Vedbend-Æ) eller: Bæger med bløde, krumme 0,5-0,9 mm lange randhår (Krat-Æ).

Krone lyslilla med 16-24 mørkeblå årer (Vedbend-Æ) eller: Krone lyslilla med ca. 12 lilla årer (Krat-Æ)

Bladets midtlap med en lille spids (Vedbend-Æ) eller Bladets midtlap oftest helt but (Krat-Æ)

Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1 (Har denne Ærenpris:
Bæger med stive, ca 1 mm lange randhår (Vedbend-Æ) eller: Bæger med bløde, krum)
Jesper Ratjen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#1 Kommentar postet d. 30-03-14 kl. 19:26. Emne: Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1
Krat- eller Vedbend-Ærenpris? Nærbillede af blomsten

Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1 (Krat- eller Vedbend-Ærenpris? Nærbillede af blomsten)
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(16)
#2 Svar postet d. 30-03-14 kl. 20:23. Emne: Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1
Jeg vil sige Krat-Ærenpris (ssp. lucorum).

For en del år siden var jeg i Niedersachsen (efter mælkebøtter) og lagde mærke til en stor bestand af en meget håret Vedbend-Ærenpris. Jeg spurgte den lokale flora-kender Eckhard Garve, hvad han kaldte den. Jamen, det er jo hederifolia hederifolia, svarede han straks, - den er stærkt gråhåret.

Jeg har faktisk aldrig set en bestand af påfaldende gråhårede Vedbend-Ærenpris (s.l.) i Danmark. Umiddelbart vil jeg mene, at din plante er Veronica hederifolia ssp. lucorum (Krat-Ærenpris (som den er blevet kaldt)).

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#3 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 00:24. Emne: Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1
Hej Hans

Jeg tror på din bedømmelse. Men vil det sige, at den opfylder flora-karaktererne (jfr. Dansk Feltflora, hvor du selv står som forfatter til Scropulariaceae): 1) Bæger med bløde, krumme 0,5-0,9 lange randhår; 2) Krone lyslilla med ca. 12 lilla årer

(4x3?); 3) Bladets midtlap oftets helt but >< med en lille spids? Jens Christian Schou har engang lært mig en yderligere karakter, som andre måske kan have glæde af (hvis jeg har forstået det rigtigt?): "Blomsterstilk med hårbælte, men også med spredte hår". Det peger også mod Krat-Ærenpris.

Jeg vil sætte pris på din bekræftelse af nøglekaraktererne.

Mange hilsner

Jesper

Besvar | Kommentér

Søren Rosendal Jensen

Svaraktivitet:

(69)
#4 Svar postet d. 31-03-14 kl. 11:31. Emne: Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1
Jesper,

Kunne vi få en forstørrelse af dit første billede? Hvis blomsterstilken er ensidigt håret, tyder det mest på hederifolia subsp. hederifolia efter disse kriterier:

Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1 (Jesper,
Kunne vi få en forstørrelse af dit første billede? Hvis blomsterstilken er ensidigt håret, )
Søren Rosendal Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (660 x 500)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#5 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 12:53. Emne: Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1
Tak for den instruktive figur, Søren. Blomsterstilken på mit eksemplar er tydelig alsidig håret, hvilket peger på på ssp. sublobata , som vel er identisk med ssp. lucorum = Krat-Ærenpris. – som også Hans anførte.

Tak til både Hans og Søren, men skal vi bruge blomsterstilkbehåringen i stedet for floraens nøglekarakterer?

Venlig hilsen

Jesper

Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1 (Tak for den instruktive figur, Søren. Blomsterstilken på mit eksemplar er tydelig alsidig håret, hvi)
Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#6 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 16:01. Emne: Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1
Nu har jeg lige været ude at samle et nyt lot Ærenpris på en anden lokalitet. I "måtten" af planter var både individer med alsidig behåring af blomsterstilken og nogle med kun en enkelt hårstribe (foto)– og ellers ikke synlige forskelle på bægerbehåring, bladform og antal blå linier på kronbladene (3 på hver) Blomsterstilkbehåringen forekommer derfor som en temmelig usikker bestemmelseskaraktér – eller hvordan?

Venlig hilsen

Jesper

Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1 (Nu har jeg lige været ude at samle et nyt lot Ærenpris på en anden lokalitet. I "måtten" af planter )
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(16)
#7 Svar postet d. 31-03-14 kl. 16:34. Emne: Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1
Jeg har mest en kombination af nogle ukonkrete (fornemmelsesprægede) karakterer at bedømme ud fra : V. hederif. hederif. : mørkegrøn, påfaldende gråhåret, altså med en stor kontrast mellem bladfarve og behåring, - en kraftig, liggende plante, blomsterstilke efter blomstring relativt korte og med relativt store bægre. Desuden kigger jeg efter nøglekaraktererne i Feltfloraen.

Min stærkeste fornemmelse i denne forbindelse : vi kigger efter ssp. hederifolia i alle de mange mange ssp. lucorum, for det meste uden at blive sikker, fordi ssp. hederifolia er sjælden.

Det kunne være dejligt med en fin portrættering af ssp. hederifolia her i F&N. Jeg selv husker ikke at have set den overbevisende i Danmark ("i historisk tid").

Her vender jeg tilbage til min dårligste undskyldning af alle for at forlade emnet i øjeblikket : "Man kan lede længe efter noget, der ikke er der" - i dette tilfælde ssp. hederifolia. Leder vi de forkerte steder ?

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#8 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 17:51. Emne: Et spørgsmål om hår, årer og bladspidser (Krat- el. Vedbend-Ærenpris)-1
Hej Hans

Mange tak for denne uddybning og beskrivelse. Mon AFD har godkendt nogle hederifolia ssp. hederifolia? Det kan blive ganske interessant at gå på jagt!

Mange hilsner

Jesper

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator