Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Yvonne Engmann
Hvilken skilla? (Læst 793 gange) Postet d. 31-03-14 kl. 11:55
Hej

Denne plante er fundet ved Kristiansholm Plantage d. 27.3.14

Hvilken slags er det?

Hilsen Yvonne

Hvilken skilla? (Hej

Denne plante er fundet ved Kristiansholm Plantage d. 27.3.14

Hvilken slags er det?

Hils)
Foto: yvonne engmann
Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#1 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 11:56. Emne: Hvilken skilla?
et foto til

Hvilken skilla? (et foto til)
Yvonne Engmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#2 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 11:56. Emne: Hvilken skilla?
et til

Hvilken skilla? (et til)
Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#3 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 11:57. Emne: Hvilken skilla?
disse planter stod lige ved siden af,,

er det sammme slags??

Hvilken skilla? (disse planter stod lige ved siden af,, 
er det sammme slags??)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 12:00. Emne: Hvilken skilla?
Hej Yvonne

Det er jo den ægte Stor Snepryd, som ikke forvilder ret meget i Danmark. Det er oftest arten Alm. Snepryd som frøspreder sig i store mængder i parker og lignende.

Arterne af Snepryd bliver gerne regnet med som skillaer - endda i slægten Scilla! Man kalder dem osse for hvidøje-skillaer. Men netop arten Stor Snepryd har kun et utydeligt hvidt centrum i blomsterkronen.

Den kan desuden kendes på sine få og store blomster, sammenlignet med de andre arter af Snepryd.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 12:05. Emne: Hvilken skilla?
Hovsa

Jeg havde ikke set dit billede #3.

Det er en rigtig problemplante, som man sommetider ser sammen med Alm. Snepryd. De kan vokse imellem hinanden.

Enten er det en storblomstret udgave af den meget hvidøjede art, Alm. Snepryd. Eller osse er den en spontan krydsning imellem Stor Snepryd og Alm. Snepryd.

Jeg tror det er krydsningen. Men jeg har ikke fundet nogen steder, hvor der bliver skrevet om denne hybrid. Derimod skrives der meget om krydsninger imellem Snepryd og slægtningen Tobladet Skilla.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 12:19. Emne: Hvilken skilla?
Hej igen, Yvonne

Her er et link til et flot billede af arten Stor Snepryd: - se linket HER

Og her er et af mine dårlige billede af problemplanter, som ser ud til at være en mellemting imellem arterne Stor Snepryd og Alm. Snepryd: - se linket HER

Jeg mangler sikre kendetegn på de tre arter af Snepryd. Jeg synes, der er for mange mellemting. Så måske skulle man vælge at sige, at der kun er én art af Snepryd. Men med tre underarter, som ofte kan adskilles i Danmark.

Hvem bestemmer det?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#7 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 08:38. Emne: Hvilken skilla?
Hej Henry

Tak for linkene.

Jeg synes, at mit billede (Det første foto) og linken med Stor snepryd ligner hinanden.

Hvad kan jeg ellers gøre??

Kan jeg obsé den som Stor snepryd, eller skal jeg gøre som du har gjort med din Alm.snepryd, skrive at det er en mulig hybrid??

Hilsen Yvonne

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 09:30. Emne: Hvilken skilla?
Hej Yvonne

Der er to forskellige slags Snepryd på dine billeder. De skal ikke behandles ens.

De første billeder viser arten Stor Snepryd - dem kan du roligt indrapportere til Naturbasen. Færdig med den.

Dit billede #3 er noget andet. Hvis du indrapporterer den, så kan du måske få vrøvl med kvalitetskontrollen - ligemeget hvad du kalder den!

Jeg ved ikke, hvad der er korrekt at gøre i dette tilfælde. Måske kan du spørge Ole B.L. - eller andre kvalitets-sekretører?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6890)
#9 Svar postet d. 01-04-14 kl. 10:12. Emne: Hvilken skilla?
Enig i Stor Snepryd for de første. Foto #3 ville jeg ikke have tøvet med at kalde Alm. Snepryd, men kan ikke afvise Henrys betragtninger. Den tredie art Chionodoxa sardensis (÷ dansk navn) synes jeg ikke er svær at kende på oftest "mange" mindre blomster, men den er jo ikke med her.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator