Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Viol - tror ikke det er Marts ... (Læst 928 gange) Postet d. 01-04-14 kl. 13:10
Jeg kan forstå, at jeg nu bevæger mig ud på endnu et område, hvor det er små marginaler, der gør forskellen ... og så er der jo alle hybriderne, ikke Henry?

Set på overdrev i går.

Det bemærkes, at det var afsindig tåget i går ...

Der kommer diverse billeder, og jeg tager gerne ud for at se efter flere/andre detaljer, hvis det er nødvendigt for ID

Viol - tror ikke det er Marts ... (Jeg kan forstå, at jeg nu bevæger mig ud på endnu et område, hvor det er små marginaler, der gør for)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 13:11. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
-

Viol - tror ikke det er Marts ... (-)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 13:14. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
-

Viol - tror ikke det er Marts ... (-)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3966)
#3 Svar postet d. 01-04-14 kl. 13:20. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
JEG tror, det er en Marts-Viol, Bodil

-sporen kort/tyk, blålig

-bladene synes jeg også, matcher....

-men lad den videreexamineres

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 13:26. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
Hej Bodil

Hvis man skal bestemme Viol forfra i nøglen, så skal man have hele skudbygningen. Men jeg tror ikke det er nødvendigt med de flotte sidebilleder af blomst.

Ganske rigtigt - det er ingen Marts-Viol. Det ses straks på de spidse bægerblade.

Der er lange frynser på fodfligene (akselbladene). Og kun ganske korte bægervedhæng omkring den mørke spore.

Altsammen tyder det på Skov-Viol. Den art burde bare ikke stå på et overdrev. Dér skulle det helst være arten Hunde-Viol.

Den sikreste forskel på de to arter er nok skudbygningen. Man skal se efter, om planten har grundbladsroset - eller ej. Men dette artskendetegn er kun for trænede violister. For en grundbladsroset kan bestå af kun eet enkelt blad! Og hvorledes forklarer man det?

En tredje art er den nære slægtning Krat-Viol, som osse har grundbladsroset - og kan stå på overdrev. Men den art bør ikke være kommet i blomst endnu. Hvert forår er der gerne en uges tid, hvor man kan kende arten Skov-Viol på, at Krat-Viol endnu ikke blomster.

Der er flere ting at berette om disse violer, men nu overlader jeg scenen til andre.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#5 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 13:31. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
Godt, Henry

Det var ikke så godt - billede 1 skulle jeg ha´ læst bedre

Trækker voldsomt i land

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 13:35. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
Hej Per

Ups!

Ja, der er noget galt med Bodils overdrevs-viol. For en Skov-Viol burde have tynd spore - og ikke en fed spore akkurat ligesom en Marts-Viol.

Så vi skal muligvis have videregående violister på banen - som kan begynde at spekulere i artshybrider.

Jeg har dog aldrig hørt at Marts-Viol skulle kunne krydse med Skov-Viol. Men man skal aldrig sige aldrig! Aldrig!

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#7 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 13:41. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
Hmmm Henry - det der med "overdrev" er jeg da knap så sikker på nu.

Lad mig beskrive fund-stedet:

For et år siden, var stedet en lille kratbevoksning (ved siden af/langs en markvej)bestående af forskellige træer og anden bevoksning, som aldrig blev forstyrret - og med en lille sø i baggrunden.

Den har man nu ryddet for stort set alle træer, så jeg i år var i stand til at gå ind på området, der nu er lysåben - men med nogle af stammerne stadig liggende på jorden.

Her så jeg så denne lille samling violer ...

Hvad man kalder et sådan stykke jord, aner jeg ikke

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 14:04. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
Hej Bodil

Stedet ville jeg umiddelbart kalde for en skovrydning. Men Viol-arten?? Der er jeg ikke så sikker på Skov-Viol.

Skov-Viol vokser gerne sammen med asketræer. Altså på god næringsrig jord, men ikke nødvendigvis muldjord. Den kan godt stå på mosejord, såfremt der ikke er surt. Altså med tendens til en smule kalk-væld.

Der skal mange år til at skabe et overdrev. Der spøger antallet 30 år, men det er nok overdrevet. Der skal snarere 300 års udpining og udvaskning af en god muldjord til, før den kan rumme overdrevsvegetation. På mager skovjord kan det selvfølgelig gå hurtigere - såfremt man sætter græsning på, og der er overdrevsarter i nærheden.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#9 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 14:14. Emne: Viol - tror ikke det er Marts ...
Ok, Henry - Skovrydning så ... men absolut i den fede sønderjyske muld ... ingen mager jord her omkring - så vidt jeg ved (jeg er jo ikke landmand - men kender min havejord, der ind imellem er ret leret)

Hvilke træer der voksede der, hvor violen er, aner jeg ikke.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator