Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Mon Ciboria batschiana ? (Læst 451 gange) Postet d. 05-04-14 kl. 19:54
I et lille område her i Birgittelyst fandt jeg i går flere agern, som så ud som på billedet : med kulsorte kimblade inden for den bristede agern-skal.

Jeg søgte på "agern" og fandt Thomas Kehlets foto af Ciboria batschiana. Den art fruktificerer i September og kan måske være i et forberedende stadium her (?). I den nævnte svampearts frugtstadium er agernets kimblade blevet brune.

Er der nogen, der har en idé om min formodning er rigtig ?

Jeg har opbevaret et agern, hvis der skal mere dokumentation til. Der er jo ikke mange registreringer af den art i F&N.

På forhånd tak for hjælp !

NB Jeg kunne ikke vedhæfte billedet, men kan beskrivelsen slå til til artsbestemmelse ??

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#1 Kommentar postet d. 05-04-14 kl. 20:44. Emne: Mon Ciboria batschiana ?
Vi må lige have billedet.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#2 Svar postet d. 06-04-14 kl. 15:28. Emne: Mon Ciboria batschiana ?
Billede. - se linket HER

Hej Hans.

Du har ret i at det er Ciboria batschiana der behandler agern på den måde. Her er et link til et godkendt atlas fund der ligner dit - se linket HER

I et andet godkendt fund finder man denne tekst "Forkullet agern, som det TL viste mig i Sønderskov- Er gemt."

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#3 Kommentar postet d. 06-04-14 kl. 19:08. Emne: Mon Ciboria batschiana ?
Tak ! - der lurer farer overalt !!

Er "TL" = Torbjørn Borgen ?

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 06-04-14 kl. 19:39. Emne: Mon Ciboria batschiana ?
“TL” = Thomas Læssøe.

Hilsen, Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator