Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Hansen
Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland? (Læst 1418 gange) Postet d. 25-06-07 kl. 13:45
Allerførst, jeg er i tvivl om det overhovedet er OK at spørge om dette i dette forum, da det er en plante jeg har observeret uden for Danmark, men dog i det Danske Rige? Jeg så der også var et forum for udenlandske obs, men det så udelukkende ud til at indeholde forespørgsler om dyr, så jeg var bange for at indlægget ikke ville blive set af fagkyndige.

Til sagen. Jeg opholder mig i Upernavik, Nordvestgrønland sommeren over og har sat mig for at fotografere og artsbestemme de mest karakteristiske planter jeg ser her. Jeg er egentlig ikke botanik-kyndig og det eneste opslagsværk jeg endnu har er "Grønlands Natur" - og så nettet... Og det er gået helt godt indtil nu med artsbetsemmelsen, men med denne plante kan jeg ikke hitte ud af det.

Jeg har observeret og fotograferet planten på to forskellige grøftekanter i Upernavik by i den sidste uge. Først troede jeg egentlig at det var en fjeld-bjørnebrod (tofieldia pusilla), idet den kugleformede blomsterklase ligner meget, men bladede ligner ikke. Ved et gundigere kig (fire kronblade og fire dækblade) har jeg sporet mig ind på at det nok nærmere er en korsblomst (draba).

Bogen jeg har beskriver dog kun seks ud af 19 draba-arter i Grønland, og jeg synes ikke det ligner en af dem. Den det kommer tættest på er Norsk Draba (Draba norvegica), som har næsten de samme blade, men ikke den samme kuglerunde blomsterklase. Jeg har også prøvet at se efter billeder af draba på nettet, men synes ikke jeg kan finde et match. Er det monstro en hybrid?

med venlig hilsen

Kim Hansen

Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland? (Allerførst, jeg er i tvivl om det overhovedet er OK at spørge om dette i dette forum, da det er en p)
Foto: Kim Hansen
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 25-06-07 kl. 14:44. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Kunne du sende et billede, der viste bladene tydeligere?

mvh

Ole

Kommentér

Kim Hansen
#2 postet d. 25-06-07 kl. 15:51. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Ja, måske, jeg ved ikke om dette er godt nok?

Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland? (Ja, måske, jeg ved ikke om dette er godt nok?)
Kommentér

Kim Hansen
#3 postet d. 25-06-07 kl. 15:51. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Eller måske det her?

Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland? (Eller måske det her?)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 postet d. 25-06-07 kl. 17:30. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Ja, især det sidste billede. Mit bud er Norsk Draba, Draba norvegica. Det skyldes de lidt spidse blade m. små tænder, som jeg ser det, og så behåringen. Der er andre Draba-arter på Grønland med behåring, nærmest nok Sne-Draba, Draba nivalis. Den har helrandede, mere butte blade.

mvh

Ole

Kommentér

Kim Hansen
#5 postet d. 25-06-07 kl. 18:13. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Hej Ole.

Tak for svar. Hmmm... ja jeg nævnte jo også at jeg synes den mindede om norsk draba - især på bladede, men blomsterklyngen er meget mere kugleformet på den plante jeg har observeret ift. i hvert fald den norsk draba, som er afbildet i min bog - den er mere "fladskærmet". Men der står dog også en kommentar om at den "varierer i udseende", og det er måske et udtryk for dette? Jeg lavede lige en ny billedsøgning på draba norvegica, hvor man får en snes forskellige billeder frem, men jeg synes ingen har en så kugleformet blomsterstand.

Jeg kan også læse at drabaerne danner mange hybrider, måske kunne det være en sådan?

Jeg synes ligheden med sne-draba er endnu ringere - både blade og blomsterstand synes jeg ikke minder om det fotograferede.

Ja, så jeg synes ikke der er sat helt dobbeltstreg under artsbestemmelsen endnu.

Med venlig hilsen...

Kim Hansen

Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 postet d. 25-06-07 kl. 21:11. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Nej, du har ret i det. Men der mangler også skulper, og selv om Draba skulper ligner hinanden, kan de godt give det endelige svar. Så planten skal være lidt ældre. Prøv evt. igen med skulper om nogen tid - og om muligt bedre fotos af blade.

mvh

Ole

Kommentér

Kim Hansen
#7 postet d. 25-06-07 kl. 21:44. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Hej Ole.

OK, jeg prøver med bedre billeder lidt senere. Et spørgsmål fra botanikignoranten her: Hvad er skulper?

mvh

Kim

Kommentér

Anne Nielsen
#8 postet d. 25-06-07 kl. 21:47. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Hej Kim

Skulper er frugterne hos korsblomstfamilien.

Mvh Anne

Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 postet d. 26-06-07 kl. 17:18. Emne: Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?
Anne har ret, men mere præcist er en skulpe en 2-rummet kapsel med 2 klapper. Rummene er adskilt af en pergamentagtig skillevæg. Du kender den garanteret fra Judaspenge, når den er afblomstret. Skulper findes kun hos Korsblomstrede planter.

mvh

Ole

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator