Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tamara Lara Furrer
Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp? (Læst 1833 gange) Postet d. 07-04-14 kl. 22:09
God aften F&N, Kan I hjælpe mig med denne svamp?

Hat 9 cm, glat, mørkest mod midten. Intet ved tryk. Heller ikke på lameller. Stok 3,5 cm lang og 1 bred.Lidt mørkere forneden med lillebitte fortykkelse.

Den er fibret, men var let at bryde.

Den stod i skovbrynet mod vej sammen med få, andre spredte eksemplarer.

Jeg synes ikke at duften er som karklud som Vesterholt beskriver, nærmere lækker svampet, let parfumeret.

Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp? (God aften F&N, Kan I hjælpe mig med denne svamp? 
Hat 9 cm, glat, mørkest mod midten. Intet ved try)
Tamara Lara Furrer har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (784 x 556)
Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#1 Kommentar postet d. 07-04-14 kl. 22:09. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Hat

Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp? (Hat)
Klik på billedet for original størrelse (680 x 658)
Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#2 Kommentar postet d. 07-04-14 kl. 22:10. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Med bunden i vejret

Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp? (Med bunden i vejret)
Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#3 Kommentar postet d. 07-04-14 kl. 22:12. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Jeg turde ikke smage, da jeg endnu ikke har set sporestøvet - sæt nu det er en rødblad

Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp? (Jeg turde ikke smage, da jeg endnu ikke har set sporestøvet - sæt nu det er en rødblad)
Klik på billedet for original størrelse (813 x 720)
Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#4 Kommentar postet d. 08-04-14 kl. 09:59. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Sporestøvet er hvidt

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(602)
#5 Svar postet d. 08-04-14 kl. 10:09. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Du kan roligt smage en lille bid, selv af giftige svampe, når du husker at spytte ud igen.

Den ser ud til at have fri lameller (er ikke tilhæftet stokken), hvad Munkehat ikke har. Jeg tror, det er et lidt atypisk eksemplar af Bleg Hekseringshat. - PS: Hekseringshat har en ret karakteristisk,men ret svag, lidt ubehagelig gasagtig lugt, hvad Munkehat ikke har.

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#6 Kommentar postet d. 08-04-14 kl. 10:46. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Tak Poul Evald! Er der nogle informationer jeg kan give, søge for at sikre mig det? Er det typisk for efterårets svampe at de kan finde på at titte frem nu?

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1188)
#7 Svar postet d. 08-04-14 kl. 11:49. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Hej Tamara.

Jeg ser din svamp som en helt typisk gyldengrå munkehat. Munkehatte har hvidt til creme sporekast og udrandede lameller, helt som dine.

Se evt flere billeder på Danmarks svampeatlas.

- se linket HER Du får også lige et af mine egne - se linket HER

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7279)
#8 Svar postet d. 08-04-14 kl. 12:05. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Hej Tamara

Jeg er heller ikke i tvivl om at det er Gyldengrå Munkehat, og ser også antydning af udrandede lameller i den ene side. Hvis det havde været Sodfarvet Skærmhat, ville eksemplarer der er så vel udvoksede som her, også haft laksefarvede lameller. Sådanne gullige farver mangler både hos den og hos Bleg Hekseringshat!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#9 Kommentar postet d. 09-04-14 kl. 10:41. Emne: Gyldengrå munkehat eller en forvildet efterårssvamp?
Tusind tak for jeres svar, jeg tager ud og finder et eksemplar mere i dag så jeg kan uploade et nærbillede af de lamelvedhæftninger.

Er der umiddelbart nogle giftige forvekslinger med gyldengrå munkehat eller skal jeg prøve den ene på panden?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator