Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje? (Læst 1584 gange) Postet d. 25-06-07 kl. 23:00
Denne plante knejsede majestætisk over strandengen ved Enebærodde 16-06-07

Det var silende regn det meste af turen, så derfor blev det kun til nødtørftige studier (notesbogen gik i opløsning )

Kan dette billede afsløre arten?

Detaljer kan laves på forespørgsel

Venlig hilsen Anni

Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje? (Denne plante knejsede majestætisk over strandengen ved Enebærodde 16-06-07
Det var silende regn det)
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Knud N. Flensted
#1 postet d. 25-06-07 kl. 23:06. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Det er en Pastinak.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 postet d. 25-06-07 kl. 23:19. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Hej Knud

Tak skal du have. Den var jeg slet ikke omkring.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Frits Thomsen
#3 postet d. 25-06-07 kl. 23:43. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Udryd skidtet

pastinak er en frygtelig plage heroppe i Aalborg-området...men pas på ikke at få saft på huden i solskin... lige som bjørneklo kan det give smertefulde vabler og eksem ... tro mig .. jeg har prøvet det

- se linket HER

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 postet d. 26-06-07 kl. 00:47. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Hej Frits

Tak for oplysningen. Det er da godt, at det var regnvejr, for jeg plukkede en del blade og tog med hjem.

Jeg har nu ingen problemer haft af den grund.

Det var faktisk min hensigt at lade dem trække i snaps, hvis det havde været Kvan. Nu ender de i stedet i komposten.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jens Stolt
#5 postet d. 26-06-07 kl. 07:53. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Fritz... Er de giftige? Jeg troede man kunne spise dem.

Jeg har dyrket dem til mine svalehalelarver, de fik toppen og jeg åd rødderne.

De har det med at udbrede sig visse steder langs veje, men jeg synes da de er kønne nok og de gule skærme tiltrækker mange smådyr.

Kommentér

Frits Thomsen
#6 postet d. 26-06-07 kl. 12:00. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Nej de er ikke giftige .. rødderne kan man fint spise.. det er bare lige som med Bjørneklo at saften kan give eksem i forbindelse med sollys.

Det er vist ikke alle mennesker der er lige følsomme over for det.

Man har opsat advarsels skilte i Aalborg friluftsbad.. man skal ikke ligge oven i pastinakker og tage solbad

Kommentér

Jens Stolt
#7 postet d. 26-06-07 kl. 16:38. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Ja OK, bjørneklo er også ret mystiske med deres fototoxiskhed.

Og de to planter lugter ret ens.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 postet d. 27-06-07 kl. 00:35. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Hej Frits

Jamen, så kan vi jo slå to fluer med ét smæk. Langs markvejen vokser flere af dem. Jeg graver dem da bare op og spiser rødderne. Så er problemet løst

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Frits Thomsen
#9 postet d. 27-06-07 kl. 01:15. Emne: Er det her Kvan, Angelik eller noget helt tredje?
Ja velbekomme

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator