Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jane Bøgelund
hvilken svamp (Læst 501 gange) Postet d. 10-04-14 kl. 18:02
minder en anelse om løghat og set i skoven i dag. Hvad hedder den?

hvilken svamp (minder en anelse om løghat og set i skoven i dag. Hvad hedder den?)
Jane Bøgelund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#1 Svar postet d. 10-04-14 kl. 18:10. Emne: hvilken svamp
Hej Jane.

Et bud kunne være Mycena silvae-nigrae. Den ser ca. ud som på dit billede og vokser på nedbrudt nåletræ om foråret. Skal tjekkes mikroskopisk for sikker id. - se linket HER - se linket HER

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#2 Kommentar postet d. 10-04-14 kl. 19:57. Emne: hvilken svamp
den ligner fint og nåletræ passer, de findes i en nåleskov, men jeg kan så ikke indtaste dem medmindre de er mikroskoperet....det gider jeg nok ikke

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#3 Kommentar postet d. 11-04-14 kl. 17:10. Emne: hvilken svamp
Enig med Thomas.

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#4 Kommentar postet d. 13-04-14 kl. 23:43. Emne: hvilken svamp
Enig i bestemmelsen - hvis vi er på fyn eller jylland bør den indrapporteres - da den næsten kun kendes fra nordsjælland...

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#5 Kommentar postet d. 14-04-14 kl. 12:36. Emne: hvilken svamp
vi er i Vendsyssel

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 09-05-14 kl. 16:40. Emne: hvilken svamp
Hej Jane

Som skrevet andensteds vil jeg godt mikroskopere et tørret eks. for at skelne den sikkert fra en nærtstående art, en vigtig feltkarakter er om den havde klor (lignende) lugt eller ej. Hvis bestemmelsen holder stik, er det 3. jyske fund

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#7 Kommentar postet d. 09-05-14 kl. 17:09. Emne: hvilken svamp
Hej Thorbjørn

Jeg gik i skoven i dag for at finde den, men kunne ikke se skyggen af den på stedet. Det er en måned siden jeg så den og i perioden har det både været frost og meget varmt, den er bare dampet væk...er det sådan en der kommer igen??? så finder jeg naturligvis nogle eksemplarer til dig hvis jeg ser den igen på stedet. Ulempen er at de stod på en træstub....dem er der eventyrligt mange af jeg holder øje og siger til. Kh Jane

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 09-05-14 kl. 17:26. Emne: hvilken svamp
Jane, du kan roligt regne med at den kommer igen næste år på den eller en anden stub!

På en svampeforeningstur til Kompedal plantage for nylig, fandt vi den to steder på møre, mosdækkede granstubbe.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#9 Kommentar postet d. 10-05-14 kl. 09:11. Emne: hvilken svamp
vil det sige at den så ikke kommer mere i år??, så skulle jeg alligevel have "gidet" dengang, jeg vidste ikke at den var så sjælden, havde jeg vidst det havde nok hentet den

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator