Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Hvilken svamp på tidligere mager overdrev? (Læst 833 gange) Postet d. 11-04-14 kl. 22:58
Skamlingsbanken i dag - her voksede tidligere alm. ulvefod. Det gør der ikke mere, men græsset har fået noget at leve af. - Nede i græsset voksede disse svampe - kan de bestemmes? eller er de for gamle?

Hvilken svamp på tidligere mager overdrev? (Skamlingsbanken i dag - her voksede tidligere alm. ulvefod. Det gør der ikke mere, men græsset har f)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (2271 x 1750)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 11-04-14 kl. 22:58. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
-

Hvilken svamp på tidligere mager overdrev? (-)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1842 x 1097)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 12-04-14 kl. 12:51. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Hej Eva

Det er rimeligvis Stjernesporet Rødblad, men de er slidte som du selv skriver, et blik i mikroskopet vil afsløre den hvis det er den stjernesporede!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 12-04-14 kl. 13:54. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Jeg kalder denne art for Entoloma ventricosum - men jeg kan muligvis tage fejl.

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#4 Kommentar postet d. 12-04-14 kl. 13:59. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Det kunne jo være spændende Erik, hvis det stemmer. Den er ikke registreret på FON

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 12-04-14 kl. 14:05. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Det er nok klogest at checke den først Eva, så slipper vi for en ombæring hvis Eriks ide er forkert

Jeg kan gøre det efter april!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#6 Svar postet d. 12-04-14 kl. 14:54. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Grunden til, at jeg kalder din svamp Entoloma ventricosum, er, at jeg har set et par fotos fra Ruben Walleyns hånd, med tilhørende beskrivelse i Noordeloos 2004, som er lige i øjet. Jeg har kendt din svamp i mange årtier, og omendskønt den kun er rapporteret få gange i verdenshistorien, er den sikkert, som Noordeloos skriver, ganske almindelig, hvis man i april går hen til steder, hvor der er Mark-Frytle. Mere kræver den ikke.

Men der tilbagestår det problem, om Ruben Walleyns og dermed Noordeloos’ svamp er den samme som Arnolds’ Entoloma ventricosum, som beskrevet hos Noordeloos 1992. De er skildret helt forskelligt. Det kan jeg jo ikke sidde her og gøre mig klog på. Der skal studier af Arnolds’ typemateriale og Walleyns materiale og tørret materiale af dit fund og mine fund (4 lokaliteter) til, både mikroskopiske studier og dna-studier, før man kan sige, at svampen er bestemt.

Andre bestemmelsesnavne til din svamp er Entoloma speculum, E. pallescens og E. lanuginosipes. Men som sagt, der er tale om en ret almindelig, men uregistreret art, som jeg ikke tøver med at kalde for Entoloma ventricosum sensu Noordeloos 2004. Hvis du rejser Danmark rundt her i sidste halvdel af april og finkæmmer de rigtige steder, kan du sikkert finde den på 100-200 lokaliteter, hvis ikke flere.

Noordeloos, M.E. 1992: Entoloma s.l. Fungi europaei 5, s. 1-760.

Noordeloos, M.E. 2004: Entoloma s.l. Supplemento. Fungi europaei 5a, s. 761-1378.

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#7 Kommentar postet d. 12-04-14 kl. 14:58. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Nej hvor spændende, og der var masser af mark-frytle. Materialet har desværre ligget løst , og er smadret, så jeg må lige se at komme forbi igen, og prøve at samle noget materiale sammen

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#8 Kommentar postet d. 13-04-14 kl. 22:36. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Det lyder spændende Erik - hvad kendes den på - den har jo brede lameller ligesom den stjernesporede - men formodentlig ikke stjernesporede sporer. Jeg havde mellem 5-10 mycelier i dag i Buderupholm Bjergeskov på overdrevet ude på Skadsholm, som var helt spækket med netop blomstrende mark-frytler - oploader fotos på ny tråd...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 28-04-14 kl. 21:42. Emne: Hvilken svamp på tidligere mager overdrev?
Hej Eva

Det lykkedes ikke at bestemme den ud fra funga nordica. Hathuden minder meget om gruppen omkring Filtet Rødblad (Entoloma fernandae), med både intracellulært og indkrusteret pigment, men jeg har set øskenceller ved basis af nogle basidier hvorfor det ikke kan være den gruppe. Sporer i gennemsnit 9.0 x 7.1 µm, basidier 4-sporede, lamelæg uden cystider.

E. ventricosum har forskelligt hatpigment og (omtrent) glat stok, hvorfor det ikke kan være den art.

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator