Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Aksel Jørgensen
Desmerurt rust (Læst 325 gange) Postet d. 14-04-14 kl. 10:12
Jeg har kun fundet een bevoksning af Desmerurt (Adoxa moscharta) i år. Der var masser af rust på planterne, ca. 50 % inficeret 11.4., stængler blade og blomster. Sidste år så jeg også kun et sted med planten, de var også inficeret så det handler vel mest om at finde Desmerurten og se efter om den er inficeret.

Kommentér

Gunnar Knudsen
#1 Kommentar postet d. 14-04-14 kl. 13:03. Emne: Desmerurt rust
Hej Aksel

Den lille nydelige Desmerurt er nu også en plante, som man nemt overser i skovbunden, hvis man ikke lige er på jagt efter den. Det samme tror jeg er gældende for Desmerurtrust (Puccinia adoxae). Sandsynligvis kan rustsvampen findes næsten i alle bestande af Desmerurt, hvis bare lige man ser efter!

Jeg har endnu ikke været på udkik efter den her i foråret, men det kan jo nås endnu!

Mvh. Gunnar

Kommentér

Aksel Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 22-04-14 kl. 11:30. Emne: Desmerurt rust
Thomas Læssøe kommenterer mit fund med at der er 2 arter på Adoxa

Kommentér

Hans Henrik Bruun
#3 Kommentar postet d. 23-04-14 kl. 21:25. Emne: Desmerurt rust
Det er rigtigt at der er to rustarter på desmerurt, Puccinia adoxae og Puccinia argentata. Den første er mikrocyklist - dvs at den kun har en slags sporer og ikke værtsskifte. Den ses som brune sori i grupper, ofte sammenflydende. Den anden værtsskifter med balsamin. Dens danner skålrust med bleggul sporemasse på desmerurt.

/ Hans Henrik

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 21-04-17 kl. 16:02. Emne: Desmerurt rust
I Ellis & Ellis angives nu også P. albescens. Men den kendes måske ikke i DK? Men der skal nok mikroskopi til.

Ole

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#5 Kommentar postet d. 20-04-21 kl. 21:06. Emne: Desmerurt rust
Og i dag siger Thomas Læssøe 3 arter....

- til mig der troede kun een art !!

Desmerurt rust (Og i dag siger Thomas Læssøe 3 arter....
- til mig der troede kun een art !!
:-S
)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 562)
Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator