Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen
Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter? (Læst 940 gange) Postet d. 19-04-14 kl. 18:55
I dag ude i Asserbo Plantage så jeg dette syn! En masse mindre myre angribe en stor myre. Hvilke arter?

Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter? (I dag ude i Asserbo Plantage så jeg dette syn! En masse mindre myre angribe en stor myre. Hvilke art)
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 594)
Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(463)
#1 Svar postet d. 19-04-14 kl. 19:04. Emne: Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter?
Jeg synes det ligner Sort Havemyre der angriber en Rød Slavemyre.

Men er ikke helt sikker på artsbestemmelsen ud fra dette foto!

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#2 Kommentar postet d. 19-04-14 kl. 20:24. Emne: Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter?
Det er i orden Rune, jeg lade den stå lidt.

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#3 Kommentar postet d. 20-04-14 kl. 08:03. Emne: Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter?
Her link til større foto; - se linket HER

Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(463)
#4 Svar postet d. 20-04-14 kl. 22:11. Emne: Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter?
De små sorte må være Sort Havemyre.

Men jeg er blevet lidt i tvivl på "Rød Slavemyre". Har du foto, hvor man kan se hovedet fra en anden vinkel. Det kunne måske være Rød Hedemyre (eller andre arter fra F. exsecta-gruppen) - se linket HER

Afgørende er evt. konkav bagrand.

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#5 Kommentar postet d. 21-04-14 kl. 08:28. Emne: Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter?
De sad på enden af en fældet fyrrestamme i en fyrreskov med birkeskov på den anden side. Her var der skovmyre osv. Og efter at havde læst dit link, at den ikke kan være i nærheden af rød skovmyre. som der var en stor tue af lige i nærheden med store graner.

Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(463)
#6 Svar postet d. 23-04-14 kl. 07:45. Emne: Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter?
Ofte er det mest sandsynlige, også det rigtige! Ja, skovmyrerne kan vi heller ikke udelukke. Farverne på forkroppen er dog noget atypiske for skovmyre. Men på meget unge individer kan farverne være mere blege.

Konklusionen må være at der er for meget usikkerhed og for mange muligheder!

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#7 Kommentar postet d. 23-04-14 kl. 08:00. Emne: Masse mindre myre der partere en stor myre, hvilke arter?
Hej Rune, skal næste gang huske at tage lidt flere fotos. Men jeg tror på dit første svar som det mest sandsynlige. Men det er ikke sikker ID? Som du skriver i senere indlæg.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator