Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren G. Nielsen
Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :) (Læst 631 gange) Postet d. 26-04-14 kl. 21:09
Helnæs Made, Sydfyn, d.d.

Så denne piber og tænkte straks Engpiber, meeen så var der et eller andet ... syntes noget lys og ikke så tydelige striber på ryg, så ... bogen og kaffen frem, mens jeg ventede i håb om at kræet ville komme nærmere eller som min. vise sig lidt tydeligt. Vedhæfter 2 fotos.

Min tvivl går nu på, om det kunne være en Markpiber, evt juv/2K. For dette kan tale en tydelig, lyst øjenbrynsstribe, en ikke så markant rygstribning og en meget lys (hvid) bug/flanker. Lidt stribning på bryst, men ikke noget, der trækker ned på flankerne og ikke den gulbrune toning, jeg synes Engp. ofte har.

Lader jeg mig snyde af en håb om "noget andet" end Engpiber? Hvad er dette? (og beklager de elendige fotos - det var det bedste, jeg kunne få).

Vh Søren

Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :) (Helnæs Made, Sydfyn, d.d.
Så denne piber og tænkte straks Engpiber, meeen så var der et eller andet)
Søren G. Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen
#1 Kommentar postet d. 26-04-14 kl. 21:09. Emne: Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :)
Foto 2 som annonceret

Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :) (Foto 2 som annonceret)
Besvar | Kommentér

Thomas Elbek

Svaraktivitet:

(716)
#2 Svar postet d. 26-04-14 kl. 21:17. Emne: Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :)
Jeg vil nu mene at det er en sanglærke, bemærk kort, tykt næb, stribet bryst og hvid bug, samt de tydelig lys-rødbrune kinder som er specifikke for lærker.

Pibere er tydelig slankere, længere og tyndere næb, og i eng- og skovpibers tilfælde, mere lys-gullig bryst/bug med flankestriber.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Nielsen

Svaraktivitet:

(864)
#3 Svar postet d. 26-04-14 kl. 21:21. Emne: Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :)
Enig med Thomas af nævnte grunde.

En overbelyst Sanglærke.

Mvh.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3333)
#4 Svar postet d. 26-04-14 kl. 21:22. Emne: Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :)
Enig med Thomas i Sanglærke.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen
#5 Kommentar postet d. 26-04-14 kl. 21:26. Emne: Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :)
Ups - hvor var mit hoved.

Tak for puffet tilbage på vejen.

vh

Søren

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen
#6 Kommentar postet d. 26-04-14 kl. 21:52. Emne: Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :)
Hvor er det dog skrækkeligt let at dumme sig. Ser nu, at den fugl, jeg først så, ikke er den samme som den, jeg har vist fotos af - suk. Føste obs: se vedh, som straks efter foto hoppede ned i græsset, hvor jeg ventede på, den skulle vise sig. Var vist for fokuseret på at få et foto, hvor bryst/flanker kunne ses, at jeg slet ikke bemærkede "transformationen"

Vh S

Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :) (Hvor er det dog skrækkeligt let at dumme sig. Ser nu, at den fugl, jeg først så, ikke er den samme s)
Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#7 Kommentar postet d. 26-04-14 kl. 22:13. Emne: Piber: Eng - tvivl (Mark??) - så hjælp :)
Hvis det hele var så ligetil,var det jo slet ikke spændende,Søren

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator