Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April? (Læst 463 gange) Postet d. 27-04-14 kl. 21:58
Denne MEGET lille larve fandt jeg, da jeg fotograferede en anden larve på jorden.

Længde, alt inklusive: 5 mm

Jeg har mødt den før (altså en magen til ) sidste år.

Det er vel en Coleophora, men kan det ikke præciseres, hvilke der "går på græs".

De kravler meget ofte på enkelte græsstrå - men når sandheden skal frem, så sad den på mine bukser, da jeg kravlede rundt efter den anden larve.

Har nogen et bud på en art - eller evt flere mulige arter?

Grenå Skovsø d. 22 april

mvh Kjeld

Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April? (Denne MEGET lille larve fandt jeg, da jeg fotograferede en anden larve på jorden. 
Længde, alt inkl)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 27-04-14 kl. 21:59. Emne: Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April?
Den måtte lige en tur over i boxen, mens jeg arbejdede med den anden larve.

mvh Kjeld

Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April? (Den måtte lige en tur over i boxen, mens jeg arbejdede med den anden larve.

mvh Kjeld)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#2 Kommentar postet d. 27-04-14 kl. 23:03. Emne: Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April?
Hej Kjeld

Nu igen? - se linket HER

Har du et billede, hvor der er stillet skarpt på "sækken"?

VH Line

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 27-04-14 kl. 23:25. Emne: Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April?
Nå, det var en smutter. Jeg anede ikke, jeg havde lavet en ... - jeg må til læge "med stress" - eller hvad med Senil-komfus?

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 27-04-14 kl. 23:25. Emne: Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April?
Sækken? - Nej vist ikke - men jeg vil vende tilbage, hvis ...

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#5 Kommentar postet d. 27-04-14 kl. 23:59. Emne: Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April?
Det kan vel ske for selv den bedste, som man (vist nok) siger.

Med disse her sækbærende arter er det vist en god idé at få et godt billede af hylsteret, da de kan se ret så forskellige ud. Mere forskellige end larverne selv.

VH LIne

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 28-04-14 kl. 00:02. Emne: Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April?
Ja, jeg har "fokus" på det - samt på Hvilken plante de sidder på.

Det bliver vist bestemmelseskriterierne for disse larver

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#7 Kommentar postet d. 05-05-14 kl. 14:35. Emne: Hvilke Franske hotdogs lever på græs eller lign i April?
Hej Kjeld

Lige lidt mere information. Her er en god side om dyr, der laver miner i planter, der finder du også Coleophora møl - se linket HER .

Mht. fotovinkler er det vigtigt at få et skud lige fra siden, så man kan se hylsteret i hele sin længde, og så man kan måle vinklen på åbningen i forhold til længderetningen. Denne vinkel kan være forskellig og er vigtig for bestemmelsen. Måden hylsteret er afsluttet på er også vigtig, så et skud lige bagfra er også godt.

VH Line

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator