Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Adi News
Tømme Fuglekasse efter fugl er flyttet ind - LOPPER (Læst 866 gange) Postet d. 28-04-14 kl. 15:00
Hejsa,

vi har overtaget et sommerhus for knap 2 år siden, hvor der sidder nogle fuglekasser på.

Nu kender vi ikke så meget til natur / dyr - og var desværre ikke obs på at fuglekasser gerne skulle tømmes inden foråret kommer. Det har vi altså ikke gjort de sidste 2 vintere, og ved heller ikke om det blev gjort før.

Nu har vi fundet en del lopper i vores soveværelse, på hvis bagvæk hænger en af fuglekasserne. Så jeg antager at de kommer derfra, da vi har nogle utætte steder i væggen.

Yderlige har vi ingen husdyr, hvor de kunne komme fra.

Hvad skal vi gøre? Kan vi tømme fuglekassen alligevel med god samvittighed?

Jeg har fået en masse loppebid på kroppen og har allerede gjort alt muligt for at komme af med lopperne i soveværelset, men det lykkes jo ikke på sigt, hvis fuglehuset ikke bliver tømt.

Er der noget vi skæle være opmærksom med?

Jeg aner ikke hvad for en fugl der er flyttet ind, men så snart vi kommer ud af døren, flyver den ud af kassen.

mvh

Adi

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#1 Kommentar postet d. 28-04-14 kl. 15:42. Emne: Tømme Fuglekasse efter fugl er flyttet ind - LOPPER
Hvis der er flyttet fugl i kassen, risikerer du jo at der allerede er unger eller i hveret fald rugende fugl deri.

Det må så være op til din samvittighed om du vil ødelægge det.

Der findes i øvrigt næsten 50 loppearter så vidt jeg husker, og alle er ret værtsspecifikke.

Fuglelopper kan ikke leve på mennesker og jeg tror ikke på, at fuglelopper kommer fra redekasser og ind i dit soveværelse

Men det kan hunde- og kattelopper, leve på mennesker, i hvert fald længe nok til at de kan bide, men de kan ikke formere sig, det kræver blod fra værtsdyret.

Men hvis tidligere ejer af sommerhuset har haft hund eller kat, så er sandsynligheden, at der kan ligge tusinder af loppeæg i hjørner og sprækker, og disse æg vil så klækkes når de "aktiveres" af bevægelser som når I bevæger jer rundt i rummet.

Få fat i et middel der slår lopper, loppeæg og loppelarver ihjel.

Det hele skal have en tur, møbler, gulve, vindueskarme, i skabe, skuffer o.s.v.

Før slipper du ikke af med problemet, heller ikke om du så fjernede samtlige fuglekasser på din grund.

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#2 Kommentar postet d. 28-04-14 kl. 15:47. Emne: Tømme Fuglekasse efter fugl er flyttet ind - LOPPER
...første skridt kunne da være lige at KIGGE i kassen Det sker der intet ved. Så kan du se hvor langt fuglene er nået.... Og hvis du vurderer, du godt kan tømme og flytte kassen, kan fuglene SAGTENS nå at bygge ny rede og få unger...

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen

Svaraktivitet:

(39)
#3 Svar postet d. 28-04-14 kl. 16:01. Emne: Tømme Fuglekasse efter fugl er flyttet ind - LOPPER
Både Ole og Eva har ret men jeg vil nu foreslå Evas ide med at rense huset. Tal med apoteket, de har de det middel der skal til. Har selv to katte og det gik galt i år da vi glemte at behandle den ene mod lopper. På apoteket fik vi en sprayflaske

med middel til at bekæmpe lopperne i huset og det virkede.

Mvh.Bent.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator