Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erland Nielsen
Musvåger ? (Læst 1306 gange) Postet d. 28-04-14 kl. 23:22
Dette er vel hvad man kalder et par musvåger ?

Svanemosen, Kolding, 22/4

Der følger et billede fra nogle dage senere, hvor et par traner cirklede rundt et par minutter sammen med sikkert det samme par musvåger.

mvh Erland

Musvåger ? (Dette er vel hvad man kalder et par musvåger ?

Svanemosen, Kolding, 22/4

Der følger et billede)
Erland Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#1 Kommentar postet d. 28-04-14 kl. 23:24. Emne: Musvåger ?
Ikke et par dage senere, men d. 19/4, tre dage tidligere.

Pisser de territorie af, de traner ?

mvh Erland

Musvåger ? (Ikke et par dage senere, men d. 19/4, tre dage tidligere.

Pisser de territorie af, de traner ?

)
Erland Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (2000 x 491)
Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#2 Svar postet d. 28-04-14 kl. 23:31. Emne: Musvåger ?

Jeg tror ikke, de to traner "pisser teritorier af" over for de to MUSVÅGER. De har fundet en opvind, som nu benyttes til at give højde. Den er til fælles bedste, og så benyttes den af begge parter.

Mvh

Carsten

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#3 Kommentar postet d. 28-04-14 kl. 23:34. Emne: Musvåger ?
Mange tak Carsten.

Det giver naturligvis mening at de udnytter opdrift. De fløj netop også i cirkulære baner, der vel så rettere sagt har været en skrue-bane. (helix)

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#4 Svar postet d. 28-04-14 kl. 23:34. Emne: Musvåger ?
Ja, musvåger. Jeg forstår ikke helt dit trane-spørgsmål, men der er stadig en del traner i dk, både ynglefugle og trækfugle. Tror ikke dit billede viser territoriepisseri. VH Jan.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#5 Svar postet d. 28-04-14 kl. 23:41. Emne: Musvåger ?
Begge Musvågerne er ungfugle (fra sidste år selvfølgelig, altså nu 2k), og da arten formodentlig næppe nogensinde yngler som etårig, er der nok heller ikke ikke tale om et par.......

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#6 Svar postet d. 29-04-14 kl. 11:21. Emne: Musvåger ?
Jeg er da ikke sikker på, du har helt ret Peter.

Jeg mener at kunne huske (dette forbehold bliver mere og mere vigtigt at tage ), at Holstein i sin monografi om Musvågen skriver, at de etårige ungfugle tit returnerer til opvækstområdet, hvor de ''øver sig'' i at markere territorie.

De svæver skrigende rundt, men skrider ikke til egentlig pardannelse eller redebygning. De bliver ofte jaget væk af forældrene.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#7 Svar postet d. 29-04-14 kl. 16:21. Emne: Musvåger ?
God ide at genlæse denne klassiker

Det er muligt at yngre fugle ''øver'' sig i territoriehævdelse, men min ponte var såmænd blot at af samtlige redefotos jeg har set i mit lange liv som fugletosset, har ingen såvidt jeg har kunnet bedømme, vist etårige fugle på reden........i modsætning til F.eks Duehøg hvor unge hunner godt kan lokkes til en rede hvis den oprindelige gamle hun er omkommet.

Men en gammel høgehun kan omvendt ikke få det til at virke med ung knøs......

Besvar | Kommentér

Jan Tøttrup Nielsen

Svaraktivitet:

(7)
#8 Svar postet d. 29-04-14 kl. 18:34. Emne: Musvåger ?
Nej Peter der er du galt på den. Gamle duehøge hunner yngler skam også sammen med 1-årige hanner. Har i Vendsyssel årligt 1-årige hanner der yngler med både 1å, 2å og 3å+ hunner - også med heldig udfald (dvs. udfløjne unger).

Dog yngler fler 1-årige hunner end 1-årige hanner.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#9 Svar postet d. 29-04-14 kl. 19:32. Emne: Musvåger ?
Tak, Holsteins relativt begrænsede materiale er så åbenbart blevet lidt bedaget i lyset af dine nyere, og formodentligt endnu mere omfattende studier i det nordjyske.

Har du offentliggjort disse spændende indblik i høgenes privatliv?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator