Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. marts 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Holm
Notiophilus aesthuans eller aquaticus? (Læst 304 gange) Postet d. 08-05-14 kl. 21:01
Sepstrup Sande d 4. maj. Fundet på åbent sand.

Jeg har prøvet at kigge i Danmarks Fauna, men det er ikke til at blive klog på, da jeg ikke ved hvad "nasales" betyder.

I følge Christer i følgende link, skal aesthuans have en smallere spejlrand sammenlignet med aquaticus ( - se linket HER ).

Et tredje kendetegn er åbenbart meget små punkter mellem de yderste stribemellemrum ( - se linket HER ).

Kan denne Notiophilus bestemmes? Her kommer et par billeder.

Notiophilus aesthuans eller aquaticus? (Sepstrup Sande d 4. maj. Fundet på åbent sand.
Jeg har prøvet at kigge i Danmarks Fauna, men det er)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#1 Kommentar postet d. 08-05-14 kl. 21:06. Emne: Notiophilus aesthuans eller aquaticus?
Bagenden. Jeg ser ingen porepunkter - der kræves vel langt bedre kvalitet for at se disse? Jeg synes dog man kan fornemme nogle fine punkter ved blitzens genskær mellem stribemellemrummene. Kan det bruges til noget, eller er det for usikkert med denne billedekvalitet?

Mvh. Mathias

Notiophilus aesthuans eller aquaticus? (Bagenden. Jeg ser ingen porepunkter - der kræves vel langt bedre kvalitet for at se disse? Jeg synes)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#2 Kommentar postet d. 08-05-14 kl. 21:41. Emne: Notiophilus aesthuans eller aquaticus?
Hovsa, jeg læste det forkerte sted i Danmarks Fauna idet det var artsnøglen for Notiophilus-larver jeg kiggede på. Derfor er kendetegnet med nasales ikke relevant her.

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator