Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jane Bøgelund
flammet birkerørhat (Læst 619 gange) Postet d. 15-05-14 kl. 20:37
er den ikke lidt tidligt fremme i skoene? Set i Børglumklosterskov i dag

flammet birkerørhat (er den ikke lidt tidligt fremme i skoene? Set i Børglumklosterskov i dag)
Jane Bøgelund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 15-05-14 kl. 20:57. Emne: flammet birkerørhat
Hej Jane

Det er ikke Flammet Skælrørhat (= Flammet Birkerørhat), hatten stemmer ikke, men det er desværre ikke muligt at sige hvilken art det så drejer sig om.

Der har været nogen navneforandring i slægten, arterne hedder nu skælrørhatte (hvilket faktisk er et gammelt navn som indtil nu ikke har vundet hævd). Det skyldes blandt andet det ulogiske i at kalde dem birkerørhatte, når mange af dem ikke er knyttet til birk.

Jeg skal nok ændre navnene på f&n i overensstemmelse hermed når jeg får tid.

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 15-05-14 kl. 21:01. Emne: flammet birkerørhat
Ps. På grund af omlægninger på f&n kan jeg ikke ændre navne i maj-juni, så I må have tålmodighed

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#3 Kommentar postet d. 15-05-14 kl. 21:29. Emne: flammet birkerørhat
Den vokser nøjagtig samme sted i en birkelund ned til søen og har samme farve som de flammede birkerørhatte jeg så sidste efterår. En rørhat er det og den står i birkelunden.....så deeet its complicated Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 15-05-14 kl. 22:04. Emne: flammet birkerørhat
Budskabet er modtaget Jane , men den karakteristiske mørke, spættede hat kan ikke ses, endvidere skal kødet rødme på denne art og blive grønt i stokbasis (jeg ved godt at det ikke kan ses, og at jeg ikke nævnte det før), men det er 2 andre af artens karakteristika.

Hvis du har bevaret materialet, så check venligst kødets farveændringer og lade os se en hat fotograferet ovenfra i diffust lys - sollys gør det svært eller umuligt at bedømme de virkelige farver!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#5 Kommentar postet d. 16-05-14 kl. 07:07. Emne: flammet birkerørhat
Budskab modtaget Torbjørn....solen skinner ikke i dag og selvfølgelig har du ret, jeg kigger efter igen.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#6 Kommentar postet d. 16-05-14 kl. 23:09. Emne: flammet birkerørhat
Hej Torbjørn, hvorfor er det ikke en brun skælrørhat ?, syntes den ligner meget godt hvad der på atlas bliver obset af denne ikke validerings krævende art. - se linket HER.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 16-05-14 kl. 23:28. Emne: flammet birkerørhat
Hej Thomas

Ja det kunne sagtens være Brun Skælrørhat / Brun Birke-rørhat. Når jeg ikke foreslog det skyldes det at hatfarven ikke er til at bedømme rigtigt i belysningen. Hertil kommer at den art har næsten uforanderligt, til kød (ikke noget grønligt eller blåligt) i stokbasis, samt ret kraftige, mørke stokskæl. jeg kunne godt have spurgt efter dette, men syntes at eksemplaret i alle tilfælde så lidt medtaget ud, så det undlod jeg.

Hertil kommer at der lurer arten Nøddebrun Skælrørhat (leccinum nucatum) som heller ikke skifter farve, men som jeg ikke har noget forhold til p.t. Alt i alt kan jeg ikke bestemme den ud fra det foreliggende, faktisk mener jeg at den er ubestemmelig.

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#8 Kommentar postet d. 16-05-14 kl. 23:41. Emne: flammet birkerørhat
Tak for svaret Torbjørn, jeg har også nøddebrun skælrørhat samt smalsporet skælrørhat som outsidere men "tror" nu mest på brun skælrørhat, syntes det passer meget godt med stokkens form og de små mørke stokskæl samt hattens farve, men heller ikke 100 % sikker. Fint at høre hvad du havde i tankerne, vi er jo mange der lytter med.

En liste med de nye navne - se linket HER

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 16-05-14 kl. 23:52. Emne: flammet birkerørhat
Tak for navnelisten Thomas, desværre kan vi ikke ændre navne/ oprette nye svampenavne i maj - juni, da de er ved at indkorporerer "Alle arter".

Jeg får en fornemmelse af hvad Nøddebrun Skælrørhat er ved at se på fotografierne på svampeatlas, jeg tror faktisk jeg selv har fundet den, men fundet blev vist ikke dokumenteret.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator