Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Rasmus Fuglsang Frederiksen
Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune (Læst 6487 gange) Postet d. 03-07-07 kl. 14:41
Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune (For ganske nylig oplevede lektor Henrik Ærenlund Pedersen (Botanisk Museum) noget, der kunne gå hen )
Foto: Henrik Ærenlund Pedersen
For ganske nylig oplevede lektor Henrik Ærenlund Pedersen (Botanisk Museum) noget, der kunne gå hen og blive hans livs botaniske fund. I forbindelse med en anden botanisk undersøgelse fandt Henrik - mere eller mindre - tilfældigt - den yderst sjældne orkidé Bakke-Gøgeurt med det latinske navn Orchis ustulata.

Bakke-Gøgeurt er i dag en ekstremt sjælden planteart. Før 1950 voksede Bakke-Gøgeurt på over 50 lokaliteter i Jylland og på Øerne. Disse bestande er forsvundet én efter én indtil at der i midten af 1970’erne kun var én kendt lokalitet tilbage i Danmark. Resten af bestandene er forsvundet især som følge af opdyrkning og tilgroning. I 1997 blev en hidtil ukendt bestand i midlertidig opdaget på en anden lokalitet i Himmerland.

Den ny opdagede bestand blev opdaget på et overdrev ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune og består af kun tre blomstrende planter. For at sikre den sjældne orkidés levested er det helt afgørende at der foretages en pleje af arealerne. Afgræsning med køer eller høslæt holder skyggegivende græsser, stauder, buske og træer nede. Lodsejerne er meget begejstrede over nyheden om at en af landets sjældneste planter gror på deres ejendom. Fremtidsudsigterne for bestanden er gode, da Mariagerfjord Kommune og lodsejerne har et glimrende samarbejde om plejen af arealerne - så udsigterne for bestanden er gode.

Biolog Rasmus Fuglsang Frederiksen, Mariagerfjord Kommune, siger: ”Vi er i Mariagerfjord Kommune meget fokuserede på naturpleje. Hvis vi skal bremse nedgangen i biodiversitet i vores land er der er et akut behov, for at sætte gang i handlinger, der sikrer vores tilbageværende naturarealer. Mere end 20 % af alle arter i Danmark er ifølge Den danske Rødliste truet af udryddelse.”

Villestrup Ådal har med den nye opdagelse bevist sin status som et naturområde af stor international og national betydning. Sikring af korrekt pleje af tilbageværende naturarealer og genoprettelse af tidligere overdrevsarealer mv kan sikre og medvirke til at udvikle ådalens potentiale yderligt.

Kontaktperson:

Rasmus Fuglsang Frederiksen, biolog

97 11 36 19

Mariagerfjord Kommune

Ndr. Kajgade 1

9510 Arden

Kommentér

Rasmus Bisschop-Larsen
#1 postet d. 06-07-07 kl. 21:18. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
Er Bakkegøgeurterne stadig på lokaliteten og har de det godt. Det er jo efterhånden længe siden fundet er gjort.

Mvh Rasmus

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#2 postet d. 07-07-07 kl. 18:17. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
Hvor ser du at det er længe siden Rasmus? Jeg tror da det er fra i år, detter 3. ikke 2. lokalitet

Kommentér

Rasmus Bisschop-Larsen
#3 postet d. 07-07-07 kl. 18:36. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
Det er hvad der står ovenfor. Prøv at læse det igen. Her står der, at fundet er gjort i 1997. Hvis det er et andet fund der omtales som "Den ny opdagede bestand" så fremgår det ikke af det skrevne. I så fald kunne en præcisering være på sin plads. I øvrigt har Rasmus meddelt mig at de stadig blomstre på lokaliteten

Mvh Rasmus

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#4 postet d. 07-07-07 kl. 18:50. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
Det er muligt, jeg læser det forkert. Men jeg læser det som om, bestand nummer 2 blev opdaget i 1997 og bestand nummer 3 "for ganske nylig", hvilket jeg tolker som i år.

Kommentér

Erik Rald
#5 postet d. 07-07-07 kl. 22:29. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
Jeg læser artiklen helt anderledes. Den sidste kendte danske bestand er selvfølgelig på Bornholm. Når der blev opdaget en ny lokalitet for nylig, må "1997" være en fejlskrivning for "2007" - ikk?

Kommentér

Frits Thomsen
#6 postet d. 07-07-07 kl. 22:45. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
Nej Erik ... der blev opdaget en hidtil ukendt bestand i slutningen af halvfemserne ( kan fint være 1997) på en anden lokalitet i Himmerland ...

Jeg ved det fordi min daværende kæreste arbejdede for Nordjyllands amt og var involveret i beskyttlsen af den truede plante.

Nu i 2007 har man altså også fundet den i Villestrup ådal ...

altså :

1. Bornholm

2. Himmerland ( jeg ved hvor men siger det ikke )

3. Villestrup ådal

MVH

Frits

Kommentér

Erik Rald
#7 postet d. 08-07-07 kl. 00:29. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
OK - tekstanalysen indsnævrer sig, og nu begynder vi at vide, hvem der ved hvad om hvor.

Kommentér

Lars Andersen
#8 postet d. 08-07-07 kl. 11:24. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
Ja fra Himmerland lok. er der fotos af Bakke- her på fugleognatur.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#9 postet d. 08-07-07 kl. 12:16. Emne: Sensationelt fund af sjælden orkidé ved Villestrup Å i Mariagerfjord Kommune
Jeg troede, jeg vidste, at både 1 og 2 var i Nordjylland, er 1 virkelig på Bornholm?

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator