Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inge-Lise Tobiesen
Murrude (Læst 1349 gange) Postet d. 20-05-14 kl. 07:52
Hej

Som bekendt har vi Murrude på Agerskov Kirkes tårn.

Nu er problemet, at murankre og mur trænger kraftigt til reparation. Flere af murankrene er omgivet af murrude, så det vil være svært at sætte nye ind og reparere revner i muren, uden at skade murrude-planter.

Skal vi beskytte Murruden og blive uvenner med Nationalmuseet eller hvad?

Med venlig hilsen

Inge-Lise Tobiesen

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#1 Kommentar postet d. 20-05-14 kl. 08:49. Emne: Murrude
Skal valget stå mellem Murrude og kirken, så vælg Murruden og lad kirken styrte sammen.

Kirker har vi jo mer end nok af i vores hovedsaglig ateistiske samfund, hvorimod Murrude er en sjælden plante .

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 21-05-14 kl. 18:02. Emne: Murrude
Sådan set er jeg enig med Kim. I disse år nedlægges kirker i hobetal.

På Kronborg har der været forståelse for, at Murrude også skal være der. Derfor har de repareret i etaper, sådan at Murrude har nået at etablere sig inden man tog fat på næste etape. Personligt har jeg dog ikke tiltro til Nationalmuseets tålmodighed; det er nok det der skal bestemme. - men prøv.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inge-Lise Tobiesen
#3 Kommentar postet d. 21-05-14 kl. 21:54. Emne: Murrude
Hej Ole og Kim

Tak for jeres kommentarer. (Jeg vælger at se bort fra jeres kommentar om at nedlægge kirken).

Heldigvis er der mange Murrude rundt omkring på tårnet, så vi vil stadig have en stor bestand tilbage, når vi har repareret murene.

Ja, det er jo nok Nationalmuseet, der vinder.

Hilsen

Inge-Lise

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 21-05-14 kl. 22:08. Emne: Murrude
Jeg er sikker på, at Nationalmuseet ikke vil sidde en fredning overhørig. Men det er ikke sikkert, at de er helt klar over, hvad sådan en fredning betyder, og det skal de jo have at vide. Museet har også biologer ansat, så du kan jo starte med at appellere til de folk, der har din sag, om at tale sammen med biologerne om forholdene.

Besvar | Kommentér

Inge-Lise Tobiesen
#5 Kommentar postet d. 21-05-14 kl. 22:34. Emne: Murrude
Hej Stig

Det vil jeg gøre, Tak for det.

Hilsen

Inge-Lise

Besvar | Kommentér

Jimmy Lassen

Svaraktivitet:

(3)
#6 postet d. 27-05-14 kl. 23:01. Emne: Murrude
Hej

Selvfølgelig skal kirken bevares/restaureres, det vil jo også sikre bregnen i fremtiden, vel at mærke hvis arbejdet udføres korrekt. Murrude kræver kalk, så jeg går ud fra at bygningen er lavet af kildekalk eller lignende og eller at fugerne er ren kalkmørtel, dvs. helt uden cement, så nye materialer skal naturligvis være af samme slags. Ikke at jeg har meget forstand på emnet, og jeg går da også ud fra at Nationalmuseets restaurationsmedarbejder, ved hvilken materialer der må bruges. For af undgå enhver misforståelse, bør det nok nævnes for de restaurationsansvarlige – og som nævnt af Ole bør arbejdet udføres i etaper, så bregnen med tiden kan etablere sig på ny.

Hilsen Jimmy

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator