Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Brejl
Miliegræs (Læst 730 gange) Postet d. 28-05-14 kl. 20:00
Jeg er meget i tvivl om denne Miliegræs skal obses.

Den står i dag i meget stort tal i skovbunden i et lystanlæg i Ringkøbing: Alkjærlukke, anlagt 1866.

Kan den være kommunal? eller kan den virkelig være kommet af sig selv, så langt fra indberettede lokaliteter?

Miliegræs (Jeg er meget i tvivl om denne Miliegræs skal obses.
Den står i dag i meget stort tal i skovbunden i)
Erik Brejl har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1022 x 767)
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1450)
#1 Svar postet d. 28-05-14 kl. 20:06. Emne: Miliegræs
Jo, det er bestemt den. Den store top med de nedadrettede grene og de lange, ret brede, bløde blade er karakteristiske.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 28-05-14 kl. 20:12. Emne: Miliegræs
Miliegræs skal da med i Naturbasen - osse hvis den skulle være indført på stedet. Bare den klarer sig selv fra år til år.

Denneher sjældenhed er osse fra Alkær Indelukke: - se linket HER Langt fra de nærmeste kendte findesteder for arten.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Erik Brejl
#3 Kommentar postet d. 28-05-14 kl. 20:20. Emne: Miliegræs
Tak skal I have og tak for det spændende link. Jeg må ud og kigge, om jeg så skal begynde ved søen eller ved Herningvej.

Jeg obser.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 28-05-14 kl. 20:39. Emne: Miliegræs
Hej Erik

Hvis du vil jage Tidlig Skov-Hejre, burde den være nem at finde.

Hoveindgangen fra Herningvej ved jernbanekrydset. Men inden man træder ind ad porten er der en lille hæk. Se til venstre - mellem hæk og bryn.

Jeg kan jo bare ikke love, at den er der i år. Der var meget få planter, den eneste gang jeg så arten i Ringkøbing.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Erik Brejl
#5 Kommentar postet d. 28-05-14 kl. 20:47. Emne: Miliegræs
Super Henry.

Det ved jeg lige, hvor er.

Besvar | Kommentér

Erik Brejl
#6 Kommentar postet d. 28-05-14 kl. 20:57. Emne: Miliegræs
Lige der har kommunen plantet en slags Knippe-Star men det må være en planteskole-art for nederste hunaks har stilk under 1 cm og alle alle hunaks er næsten dobbelt så lange som Knippe-Star

Miliegræs (Lige der har kommunen plantet en slags Knippe-Star men det må være en planteskole-art for nederste h)
Erik Brejl har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 578)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 28-05-14 kl. 21:08. Emne: Miliegræs
Hej Erik

Planteskolearten er vistnok Kæmpe-Star.

Der ser ud til at være lysnet op i det bryn, hvor jeg fandt den tidlige S-H. Led først omkring den enlige tynde bøg ovre foran Q8-wkiltet. Men jeg kunne ikke finde arten andetsteds i indelukket.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(51)
#8 Svar postet d. 28-05-14 kl. 21:15. Emne: Miliegræs
Miliegræs har en virkelig god evne til at spredes til og kolonisere nye skove - på trods af af frugterne er mere eller mindre runde og glatte og helt uden modhagere el.lign. Takket være frugtstandens anselige højde kommer de alligevel til at hænge fast i pelsen på rådyr, hunde og mennesker. Arten kan altså være kommet til Ringkøbing med en hjort/ræv/ulv(!!?) eller - nok så sandsynligt - en hund, der har tilbagelagt en del af turen bag i en bil.

/ Hans Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Brejl
#9 Kommentar postet d. 28-05-14 kl. 21:23. Emne: Miliegræs
Der er tyndet gevaldigt i Alkjærlukke og det er i hele strøget langs Herningvej, at Miliegræs stod i hundredevis.

Der stod også klynger af Dag-Pragtstjerne, Stor Konval og Lund-Rapgræs.

Tak for sandsynliggørelsen af spredning fra de midt og østjyske skove.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator