Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

wqe qwe
"Den største dræber" link til artikel (Læst 929 gange) Postet d. 01-06-14 kl. 12:16
Kattens prædation på naturen.

http://issuu.com/mitjagtblad/docs/mmj_4-14dk

Side 8

Hvad siger I til artiklen?

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#1 Kommentar postet d. 01-06-14 kl. 12:26. Emne: "Den største dræber" link til artikel
Dit link virker ikke.

Men ganske kort, katte spiser kattemad

Et link til en seriøs undersøgelse. - se linket HER

Fra side 128.

"Det er interessant at bemærke, at katten hos mange fagfolk såvel som hos privatpersoner anses som et

problem nærmest på trods af bevisernes stilling. Langt over tres undersøgelser på verdensplan

dokumenterer, at katten hovedsageligt fouragerer på lagomorfer og smågnavere som mus og rotter,

hvorimod fugle kun tages i begrænset omfang og kun meget få steder er i nedgang på grund af katte.

Dette forhindrer imidlertid ikke både privatpersoner og organisationer over hele verden i at gøre

kattens prædation til et omdiskuteret og følelsesladet emne i den almene debat"

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

wqe qwe
#2 Kommentar postet d. 01-06-14 kl. 12:35. Emne: "Den største dræber" link til artikel
Når jeg copy/paste det ovenstående link, kommer jeg det rigtige sted hen. Hvordan får man det løst?

Er den undersøgelse du linker til, mere seriøst end den undersøgelse der tages udgangspunkt i artiklen?

Besvar | Kommentér

Lars Peter Pedersen
#3 Kommentar postet d. 01-06-14 kl. 12:43. Emne: "Den største dræber" link til artikel
Havde en kat, da jeg flyttede hertil.

Den havde boet 11 år sammen med mig i en 4. sals lejlighed og nu skulle hun være udekat.

Første bytte var en fugl og derefter ryddede hun Bredebro og omegn for mus og mulvarpe. Men ikke flere fugle.

Så min erfaring siger, at katten ikke er en trussel mod fuglelivet.

Hilsen

LP

Besvar | Kommentér

wqe qwe
#4 Kommentar postet d. 01-06-14 kl. 12:59. Emne: "Den største dræber" link til artikel
Men som beskrevet i artiklen, så er det 20% af byttet, som blev medbragt til ejeren. Måske er din kat alligevel hårdere ved fuglene end du tror?

Er debatten svær, når vore kære katte, bliver "beskyldt" som i denne artikel? Skal der gøres en øget indsats imod "problem katte", så vi kan beskytte vort patte- og fugleliv? Eller er det just life?; Det er en konsekvens der er af kattens tilstedeværelse, og sådan er det.

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#5 Kommentar postet d. 01-06-14 kl. 13:13. Emne: "Den største dræber" link til artikel
Mon ikke katte er praktiske anlagte, så de hurtigt lærer hvad der er nem mad.

Mus kan ædes hele med knogler, pels og det hele, hvorimod fugle først skal plukkes og parteres - og hvilke katte gider i længden at have det besvær

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#6 Kommentar postet d. 01-06-14 kl. 13:39. Emne: "Den største dræber" link til artikel
Jeg har haft katte i rigtigt mange år plus et rend af fremmede katte i perioder uden hund. Og altid har haven været fuld af fugle også. Jeg anser det for et meget overdrevet problem.

Inger

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#7 Kommentar postet d. 01-06-14 kl. 13:40. Emne: "Den største dræber" link til artikel
Og så bryder jeg mig forresten ikke om, når folk ikke vil skrive deres navn.

Inger

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#8 Kommentar postet d. 01-06-14 kl. 17:58. Emne: "Den største dræber" link til artikel
Havde tidligere en kat. Den nåede på fem år 17 forskellige fuglearter af størrelse fra gærdesmutte til husskade; satte sin grænse ved gråænder. I fugleunge-perioden et par stykker om dage ellers mindre. Var nu gladere ved mus. Alt fra mosegris, 5-6 forskellige musearter til tre arter spidsmus samt en enkelt flagermus. Men også snoge, vandsalamandere og frøer, dagsommerfugle og andet røg i halsen. Og den fik alt det kattemad, den ville have. Skal nok have fanget flere arter, da den spiste kræene. Så hvis vi ikke var hjemme, var der kun enkelte fjer eller galdeblæren fra musene tilbage.

Tror måske alligevel ikke, at den gjorde noget betydeligt ved de fleste af bestande, men et par af dens slags op af populationer af truede fugle, markfirben eller gnavere er nu nok ikke "optimalt. Og fx hvis hver af Danmarks katte åd en snog, så må det betyde noget.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator