Navn |
Forum -> Årevingede insekter
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Anne Messmann
|
Kæmpe humle (Læst 3020 gange) Postet d. 08-06-14 kl. 10:46
|
Brede d.d. 4 fotos.
Har aldrig set en så stor fætter. Var vild med de store ærteblomster (fane 5 cm. bred). Dens vinger var store og blå-metal-glinsende, og på afstand lignede det en sommerfugl. Brummede som en Humle.
Hvilken slags er det?
Venlig hilsen
Anne Messmann
.JPG) Anne Messmann har vedhæftet dette billede
|
Besvar | Kommentér
|
 Anne Messmann
|
#1 Kommentar postet d. 08-06-14 kl. 10:47. Emne: Kæmpe humle
|
-
.JPG) Anne Messmann har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (717 x 650)
|
Besvar | Kommentér
|
 Anne Messmann
|
#2 Kommentar postet d. 08-06-14 kl. 10:47. Emne: Kæmpe humle
|
-
.JPG) Anne Messmann har vedhæftet dette billede
|
Besvar | Kommentér
|
 Anne Messmann
|
#3 Kommentar postet d. 08-06-14 kl. 10:48. Emne: Kæmpe humle
|
-
.jpg) Anne Messmann har vedhæftet dette billede
|
Besvar | Kommentér
|
.jpg) Nicholas Bell
|
#4 Svar postet d. 08-06-14 kl. 11:04. Emne: Kæmpe humle
|
Hej Anne, det ligner unægteligt Tømrerbi (Xylocopa violacea) - se linket HER . Så vidt jeg husker er der kun et tidligere fund i DK som muligvis var et indslæbt individ. Jeg har selv kun set arten sydpå hvor den normalt er hjemmehørende. En imponerende og smuk humle. Kan du fortælle lidt mere om omstændighederne ved fundet?
Jeg prøver at finde artiklen med den ovennævnte fund senere i dag (måske var det i en af Hennings checklister). Jeg har også sendt link til tråden videre til Henning Bang Madsen.
Spændende fund!
- se linket HER
Mvh Nicholas
[Accepteret svar]
|
Besvar | Kommentér
|
.jpg) Nicholas Bell
|
#5 Kommentar postet d. 08-06-14 kl. 11:15. Emne: Kæmpe humle
|
Nå, jeg kunne alligevel ikke vente. Der var lidt flere fund end et, men stadig kun få fund. Det er beskrevet i 5. del af checklisten over Danmarks bier. Se side 28
- se linket HER
Jeg ved ikke hvor nordligt dens udbredelse er nu, men har ved en hurtig søgning kunnet se at der er yngelende fund i syd England. Mit eget bud er at dit dyr er kommet fra noget importeret træ eller lignende..
Den er fed. Den gad jeg godt selv at "falde over" en dag ;)
|
Besvar | Kommentér
|
 Anne Messmann
|
#6 Kommentar postet d. 08-06-14 kl. 11:25. Emne: Kæmpe humle
|
her lige et udsnit at sidste foto med katten.
 Anne Messmann har vedhæftet dette billede
|
Besvar | Kommentér
|
 Anne Messmann
|
#7 Kommentar postet d. 08-06-14 kl. 11:45. Emne: Kæmpe humle
|
her lige et udsnit at sidste foto med katten.
 Anne Messmann har vedhæftet dette billede
|
Besvar | Kommentér
|
 Anne Messmann
|
#8 Kommentar postet d. 08-06-14 kl. 11:57. Emne: Kæmpe humle
|
Jeg ved ikke, hvad der skete - forrige kommentar forsvandt. Jeg prøver igen:
Der er ikke så meget mere at fortælle: Sad og nød formiddagskaffen og så en lidt underlig, mørk ''sommerfugl'' komme flyvende. Men så hørte jeg den! Og strøg ind efter kameraet. Den kravlede dybt ind i blomsterne og hurtigt videre til næste. Brummede meget højt. Min kat blev helt forskrækket. Efter ca. 10 min. var den færdig med blomsterne og forsvandt.
Min kat, der ses i baggrunden, var lige så fascineret som mig - og lidt bange
Har kigget fotos af Tømrerbien. Jeg synes ikke min så behåret ud på bagkroppen. Kan det være en anden art?? Eller er mine fotos ikke gode nok til at se behåringen?
Mange tak for artiklen m.v. Det er jo meget interessant, om det virkelig er den.
Kan den være kommet fra mit brændeskur? - Dér overvintrer mange forskellige dyr : pindsvin, sommerfugle, flagermus...
Hilsen, Anne
.jpg) Anne Messmann har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (800 x 916)
|
Besvar | Kommentér
|
 Jørgen Fjordbøge
|
#9 Svar postet d. 08-06-14 kl. 12:14. Emne: Kæmpe humle
|
Hel Anne!
Ja min første indskydelse da jeg så den tidligere var også Tømmerbi, men fandt den lidt for fantastisk.
Men jeg kan nu se at vi er 2 der faldt over dette.
Mvh
Jørgen
[Accepteret svar]
|
Besvar | Kommentér
|
|