Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt? (Læst 854 gange) Postet d. 17-06-14 kl. 23:17
Jeg har lige pt en Net-kontakt, som har fundet 6 larver af Filtbladet kongelys-hætteugle i sønderjylland.

Er det ikke usædvanligt?

- Er der fund fra Sønderjylland af den art?

Larverne forsvinder for hende, dag for dag - nu er der kun én tilbage på planten.

Findes der et godt bud på, hvordan man kunne passe på den sidste?

Hun har fotos af den sidste - men man vil kun kunne se billedet, hvis man selv er med i gruppen @Naturfotograferne@ på Facebook = En lukket gruppe, så det hjælper vel ikke, at jeg indsætter et link på billedet af den.

Men jeg har set larven og den er Helt OK - og planten ser filtet ud på bladene. Jeg formoder, at det er det, der afgør om det er Filtbladet eller bare Almindelig Kongelys-hætteugle?

Jeg har aldrig selv mødt nogen af arterne.

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen

Svaraktivitet:

(4090)
#1 Svar postet d. 18-06-14 kl. 07:27. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Hej Kjeld,

Det er da ikke vildt usandsynligt, men en potentiel god nyhed. Eneste forvekslingsmulighed er lychnitis, og den er heller ikke fundet i Jylland (bortset fra Djursland).

Jeg prøver lige at få adgang til billedet.

Mange hilsner,

Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#2 Kommentar postet d. 18-06-14 kl. 07:39. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Hvis hun vil være sikker på at den sidste overlever (de andre kan jo være kravlet væk for at forpuppe sig i jorden?), må hun tage den ind og holde den "i bur". Den er nem at klække.

Mvh.,

Erik

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#3 Kommentar postet d. 18-06-14 kl. 08:07. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Hej igen,

Det er nu let at se forskel på larverne af de to arter:

Verbasci har fire sorte pletter midt på ryggen på hvert led (med en gul klat i mellem), der ikke er sammensmeltede. Lychnitis har altid en sort streg på hvert led, hvor de to bageste pletter er smeltet fuldkommen sammen, og når langt ned på siden.

Verbasci æder og lever på bladene af den filtede, mens lychnitis lever af knopperne (blomsterne) på den mørke.

Verbasci er udvokset larve nu, lychnitis er det først til august.

Så kan du selv afgøre det

Men som sagt nyt distriktsfund under alle omstændigheder

Mvh.,

Erik

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 18-06-14 kl. 09:14. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Hej Erik. Tak for respons.

Hvis det, du siger om larvernes udseende er korrekt, så er visse af larverne på de forskellige sider måske forkert bestemt, hvilket jeg dog undrer mig lidt over.

Jeg har selv forsøgt at udlede nogle forskelle og hver gang falder de til jorden igen, pga "lige et enkelt foto, som ligner den anden art i stedet for".

En ny, jeg overvejer er: "HVIS larven har små, smalle tværlinier på siden af larven (i Segmentovergangene) - er det Filtbladet ...

Cucullia lychnitis virker mere hvid, her.

Cucullia scrophulariae har dog også lidt tendensen til nogle grålige skyggelinier i folderne.

Jeg troede kun, man kunne afgøre det ud fra foderplanten, som vel ser forskellig ud.

Desværre kender jeg hverken planten eller larven, hvilket jo ikke gør det nemmere.

Hvordan holder man sådan en slughals med mad, uden at det udtørrer. Det er mit eget indtryk, at foderplanter MEGET hurtigt bliver udtørrede, så larverne søger andre steder hen for at spise, hvis de kan.

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 18-06-14 kl. 11:28. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Larven bliver nu indrapporteret til Lepidopterologisk forening, så jeg lukker tråden.

Larven er set i en have et stykke nordvest for Sønderborg, hvor der bevidst er plantet Filtbladet kongelys.

= 6 larver

Dermed lukker jeg tråden her.

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard
#6 Kommentar postet d. 18-06-14 kl. 11:58. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Bare til oriëntering:

Man kan altsaa ikke selv lukke en traad.

Kun webmaster (+moderatorer?) kan lukke en traad.

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#7 Kommentar postet d. 18-06-14 kl. 12:16. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Hej Kjeld,

Scrophulariae lever på brunrod, der på ingen måde ligner kongelys - så den er ude af billedet.

Mht. de sammensmeltede pletter, så står det ikke i biblen, men er en tommelfingerregel der nogenlunde holder vand. Men tænk mere på larvetid end udseende. Det KAN ikke være lychnitis.

"At lukke tråden" skal forstås som at Kjeld godkender et eller flere svar, så tråden skifter farve fra gul til grøn. Det ville jeg også kalde det

Mvh.,

Erik

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#8 Kommentar postet d. 18-06-14 kl. 12:34. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Hej Erik

Kan du ikke lige nævne de 2 larve tider for de aktuelle larver - for jeg har skrevet, via Lepidoptera.eu at de har larvetid på samme tid = faktisk slet ikke nu...

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Susanne Rishede

Ny på F&N
#9 Svar postet d. 29-06-20 kl. 11:33. Emne: Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt?
Jeg gror en Purpurkongelys, Verbascum Phoeniceum, i min have.

Den ligner ikke almindelig Filtbladet-Kongelys, men mere Brunrod i kapslerne.

Jeg har set flere end 4 larver mæske sig, og jeg tror bestemt det er Shargacucullia Scrophularia

Filtbladet kongelys-hætteugle i Sønderjylland. Er det ikke usædvanligt? (Jeg gror en Purpurkongelys, Verbascum Phoeniceum, i min have.
 Den ligner ikke almindelig Filtblade)
Foto: Susanne Rishede / Hætteugle på Purpur-Kongelys
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator