Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Hvor stor kan een lyngbusk mon blive? (Læst 1091 gange) Postet d. 28-06-14 kl. 11:31
Der er ikke noget mærkeligt i, at en enkelt plante af f.eks. Revling kan dække mange kvadratmeter. For sådan een bliver ved med at vokse ved hjælp af tætsiddende udløbere.

Arten Hedelyng er ikke nær så god til at vokse udad, men grenene kan tilsyneladende sagtens lægge sig ned og slå rødder. Så busken bliver bredere og bredere med årene. Mens det gamle centrum af sådan en ældre lyngbusk helt kan dø bort. Velsagtens er dette akkurat den samme type mekanisme som ved en heksering af svampe.

Der var flere sådanne vaniljekranse af gamle lyngbuske på en klithede på Holmsland klit forleden. Den største af dem jeg bemærkede havde et tværmål på lidt over to meter.

Har andre monstro gået og målt på, hvor bred en enkelt lyngplante kan blive?

hilsen fra Henry

Hvor stor kan een lyngbusk mon blive? (Der er ikke noget mærkeligt i, at en enkelt plante af f.eks. Revling kan dække mange kvadratmeter. F)
Foto: Holmsland Klit ved Bjerregård den 27. jun i 2014
Klik på billedet for original størrelse (777 x 583)
Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#1 Kommentar postet d. 28-06-14 kl. 15:27. Emne: Hvor stor kan een lyngbusk mon blive?
Opmåling af lyngplanter har jeg ikke beskæftiget mig med.

Men jeg vil gerne vide hvad det er for noget skrammel der står i baggrunden.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 28-06-14 kl. 15:40. Emne: Hvor stor kan een lyngbusk mon blive?
Hej Hanne

I det fjerne er der et par trafikpæle fra landevejen langs ad Holmsland Klit.

Det nærmeste skrammel er mit arbejdsudstyr! Netop dér på stedet landede jeg i et forudbestemt GPS-punkt med min bebenede metalramme til pin-point-undersøgelse. Den falmetblå sæk er min taske med feltudstyr.

Staværet og indkøbsposen står der ikke længere. Jeg tog mine ting med mig, da jeg gik.

Kun fordi den ringformede lyngbusk stod lige ved siden af mit arbejdssted, tillod jeg mig at tage tid til fotograferen. Jeg nåede ikke engang at opmåle buskens nøjagtige tværmål.

Således som på billedet ser moderne måleudstyr ud i et sparsommeligt botanisk konsulentfirma. De indviede ved, hvor stor rammen er. Og kan måske derudfra bedømme, om lyngbusken er imponerende stor.

hilsen fra HENRY

Hvor stor kan een lyngbusk mon blive? (Hej Hanne

I det fjerne er der et par trafikpæle fra landevejen langs ad Holmsland Klit.

Det næ)
Foto: Holmsland Klit ved Bjerregård den 27. jun i 2014
Klik på billedet for original størrelse (777 x 583)
Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#3 Kommentar postet d. 28-06-14 kl. 21:32. Emne: Hvor stor kan een lyngbusk mon blive?
Nå da, det er ikke udstyr der sådan lige kan proppes i rygsækken.

Tak for den forklaring .

God arbejdslyst.

Hilsen Hanne.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator