Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lasse Enevoldsen
Brunstænket hekseringshat? (Læst 671 gange) Postet d. 01-07-14 kl. 20:31
Er det her mon Brunstænket hekseringshat (Lepista flaccida)?

Fra Marselisborgskovene ved Aarhus. Efterår 2013. Har flere billeder.

Brunstænket hekseringshat? (Er det her mon Brunstænket hekseringshat (Lepista flaccida)?

Fra Marselisborgskovene ved Aarhus. )
Foto: i udpræget bøgeskov
Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#1 Kommentar postet d. 01-07-14 kl. 20:31. Emne: Brunstænket hekseringshat?
under hattene

Brunstænket hekseringshat? (under hattene)
Foto: lamellerne
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 01-07-14 kl. 20:46. Emne: Brunstænket hekseringshat?
Hej Lasse

Det er en Honningsvamp, læg mærke til skællene på hatten, ringen på stokken og de ikke nedløbende lameller. Jewg kan ikke afgøre hvilken art det drejer sig om ud fra dine fotos. Dertil kræves nærfotos af hat og stok, samt vide om stokbasis er opsvulmet, eller ej.

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 01-07-14 kl. 21:11. Emne: Brunstænket hekseringshat?
Hej Lasse, det er en honningsvamp. De kan godt være lidt svære at bestemme udfra billeder pga. overlap i udseende. Nemmest er det hvis man kan se hele svampen og der både er unge og modne frugtlegmer. Her et link til de danske arter. - se linket HER

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#4 Kommentar postet d. 01-07-14 kl. 21:39. Emne: Brunstænket hekseringshat?
Hej. Jeg har fumlet lidt med mine billeder og de kan måske spore os frem til arten?

#3. billede. Her er et andet billede af de samme svampe, som gerne skulle vise stokkene bedre. Det ser ikke ud til at stok-basis er opsvulmet? Der kommer 3-4 billeder.

PS. Jeg kan se at honning-svampe omtales som spisesvampe. Smager de godt? Læser samtid, at man skal passe lidt på med dem, da nogle mennesker ikke tåler dem. Hvilke symptomer er der i så fald man skal være opmærksom på?

Brunstænket hekseringshat? (Hej. Jeg har fumlet lidt med mine billeder og de kan måske spore os frem til arten?

#3. billede. )
Foto: stok-basis
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 562)
Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#5 Kommentar postet d. 01-07-14 kl. 21:40. Emne: Brunstænket hekseringshat?
Her er et close-up af hattene. Det er et forstørret udsnit af billede #1.

Brunstænket hekseringshat? (Her er et close-up af hattene. Det er et forstørret udsnit af billede #1.)
Foto: oversiden
Klik på billedet for original størrelse (737 x 467)
Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#6 Kommentar postet d. 01-07-14 kl. 21:43. Emne: Brunstænket hekseringshat?
Her er en enkelt-stående svamp, som jeg MENER er af samme slags. Men det var i efteråret 2013, så jeg kan pludselig blive i tvivl... Men lad os nu gå ud fra at det er korrekt.

Et træk jeg og er helt sikker på og som de andre billeder også viser, er at hattene buer nedad på de unge svampe, mens de buer opad på de ældre.

Brunstænket hekseringshat? (Her er en enkelt-stående svamp, som jeg MENER er af samme slags. Men det var i efteråret 2013, så je)
Foto: enkeltstående svamp
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 562)
Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#7 Kommentar postet d. 01-07-14 kl. 21:47. Emne: Brunstænket hekseringshat?
Efter hurtigt at have set lidt på det fine link til Svampe-atlas, gætter jeg selv på "Nordlig Honningsvamp"? Da der er mørke skæl på stokkene, kan det ikke være Ægte?

Lasse

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#8 Svar postet d. 01-07-14 kl. 22:01. Emne: Brunstænket hekseringshat?
Hej Lasse

Jeg får tid til at se mere på det i morgen, men du har brug for en bestemmelsesnøgle til denne svære slægtlmfrejfor at sammenligne fotos, se:

- se linket HER

det er dog ikké den ægte, som du også selv er inde på, og heller ikke Mørk. og det ligner heller ikke Køllestokket, men som skrevet vil jeg se nærmere på det!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#9 Svar postet d. 01-07-14 kl. 22:02. Emne: Brunstænket hekseringshat?
Hej Lasse, vi har prøvet med ægte honningsvamp nogle gange, de har smagt dejligt

Tilbage til din svamp. Den ligner ikke ægte honningsvamp der har en gullig hat og en flot og ofte stor hel ring. Så er der mørk, køllestokket og norlig tilbage. Mørk vokser mest på gran. Disse her ser ud til at vokse på løv og ligner ikke mørk.

Tilbage er køllestokket og nordlig honningsvamp og så bliver det svært. Nordlig skal under mikroskop og køllestokket skal have gule skæl som unge som i - se linket HER

Prøv om du kan genfinde dem i år så vi kan få dem tjekket.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator