Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Dagens larve: Cyclophora albipunctata (Læst 342 gange) Postet d. 05-07-14 kl. 20:53
Denne "måj bette" larve blev fundet i dag, Fuglsang hede/Hessel plantage ved Grenå

Længde 11 mm = Ung larve.

Det er den første albipunctata-larve, jeg har set endnu i år.

Sidste var der rigtig mange, i varierende farver - fra denne okkergule form til nærmest Orange og Mørkere brun.

Den kan bla kendes på den mørke sideplet 1/4 henne.

Dog har jeg set få eksemplarer på nettet, som ikke har pletten, men den går ellers igen på næsten alle artens larver, uanset farve.

Dagens larve: Cyclophora albipunctata (Denne "måj bette" larve blev fundet i dag, Fuglsang hede/Hessel plantage ved Grenå

Længde 11 mm =)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 05-07-14 kl. 20:59. Emne: Dagens larve: Cyclophora albipunctata
Jeg finder altid larven på Vortebirk, små skud på 1-1½ m´s højde. Den sidder altid frit fremme på et blad - faktisk ret let at få øje på, ift så mange andre arter.

Alternativt siges den også at kunne gå på Elle-slægten.

Larven har smukke hvide Thorakalben, som iført hvide handsker

Den kan også forekomme i en grøn form og i en brun og hvidskimlet, men disse har jeg ikke mødt (endnu da )

Jeg har noteret larvetid fra midt i Juni til Juli med - og igen September til starten af Oktober.

Fuldt udvokset kan den blive mellem 22-26 mm.

Dagens larve: Cyclophora albipunctata (Jeg finder altid larven på Vortebirk, små skud på 1-1½ m´s højde. Den sidder altid frit fremme på et)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 05-07-14 kl. 21:03. Emne: Dagens larve: Cyclophora albipunctata
Larven hører til "de nemme" hvad angår fotografering - især de lidt større larver.

De sidder som "frosset" mens man fotograferer.

Det er let at klippe lidt gren af, inkl bladet, den sidder på - og så have den i "fotosession", hvor man kan vende og dreje bladet, som man ønsker, mens larven bare sidder og spiller "pind"

De lidt mindre, som denne aktuelle, er lidt mere levende og begynder efter lidt tid at "måle sig videre" - så den forsvinder ud af søgeren

Bagefter clipses bladet tilbage på busken (jeg bruger en lille clipsemaskine) og det plejer de fleste at "tackle pænt".

Dagens larve: Cyclophora albipunctata (Larven hører til "de nemme" hvad angår fotografering - især de lidt større larver. 
De sidder som ")
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 05-07-14 kl. 21:18. Emne: Dagens larve: Cyclophora albipunctata
Her er lige et par eksempler på variationsbredden + de grønne

(alle fundet i sensommeren 2013)

- se linket HER

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator