Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Hvilken stor svamp? (Læst 591 gange) Postet d. 07-07-14 kl. 12:28
Målte 34 cm i bredden. Voksede i træflis, og duftede ikke specielt af noget. Set d. 14. juni i skoven Oregårdsvænge ved Præstø Overdrev.

Mvh Brian.

Hvilken stor svamp? (Målte 34 cm i bredden. Voksede i træflis, og duftede ikke specielt af noget. Set d. 14. juni i skove)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (976 x 659)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#1 Kommentar postet d. 07-07-14 kl. 12:29. Emne: Hvilken stor svamp?
Lameller:

Hvilken stor svamp? (Lameller:)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (733 x 676)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#2 Svar postet d. 07-07-14 kl. 14:49. Emne: Hvilken stor svamp?
Hej Brian, den er flot og jeg tror faktisk der er tale om den ikke helt almindelige savsmulds-skærmhat - se linket HER

En af dem der skal godkendes af mere end en

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 07-07-14 kl. 15:20. Emne: Hvilken stor svamp?
Jeg er helt enig med Thomas!

De få forvekslingsmuligheder afviger, ved at have glat, eller fintskællet hat, i sidste tilfælde med noget sort i (Pluteus pseudo-robertii).

Torbjørn

Thomas, her er et link til originalartiklen for pseudo-robertii, hvis du ikke allerede har den: - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#4 Kommentar postet d. 07-07-14 kl. 17:09. Emne: Hvilken stor svamp?
Tak for linket Torbjørn.

Jeg kan desværre ikke besvare mail pt, (kun læse) min mail udbyder har vist lidt problemer med en ny opdatering.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#5 Kommentar postet d. 07-07-14 kl. 17:50. Emne: Hvilken stor svamp?
Tusind tak for svarene.

Jeg taster ind her og på atlas.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#6 Kommentar postet d. 07-07-14 kl. 22:16. Emne: Hvilken stor svamp?
Gad vide om denne er mere almindelig i år end ellers, eller måske ligefrem er i fremgang? Jeg synes, at den har været oppe at at vende i dette forum flere gange i år, og jeg mener at have set det samme fænomen i et par udenlandske fora inden for de sidste par måneder. De fleste af observationerne jeg har bidt mærke i er fra haver o.lign. hvor der er blevet lagt et lag flis eller dæk-bark, hvilket jo griber mere og mere om sig, og måske derfor har noget med sagen at gøre. Jeg er selv sikker på at have fundet den en enkelt gang i år i Struer, omend at jeg ikke har fået fundet verificeret. Lyder det helt tosset?

mvh. Niels.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#7 Svar postet d. 08-07-14 kl. 11:16. Emne: Hvilken stor svamp?
Nej det lyder bestemt ikke tosset Niels. Jeg har også set den på flis (af nåletræ). Jeg har ingen fornemmelse af dens hyppighed.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator