Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Preben Poulsen
det rigtige navn! (Læst 860 gange) Postet d. 07-07-14 kl. 18:01
Hej jeg ser at denne grønne fætter, bliver kaldt Grøn Køllesværmer; men i min bog Danmarks sommerfugle skrevet af Morten Top Jensen & Michael Fibiger kalder de den Irgrøn Metalvinge Adscita statices, hvad er det rigtige navn? mvh Preben

det rigtige navn! (Hej jeg ser at denne grønne fætter, bliver kaldt Grøn Køllesværmer; men i min bog Danmarks sommerfug)
Preben Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen

Svaraktivitet:

(46)
#1 Svar postet d. 07-07-14 kl. 18:08. Emne: det rigtige navn!
Der har vist været en del "problemer" med Top og Fibigers brug af danske navne i "Danmarks sommerfugle", da de sommetider ikke bruger ældre og andre navne end dem der f.eks. er brugt her på F&N. Og det er jo svært at sige hvad der er mest rigtigt, når det kommer til danske navne som ikke er underlagt nogle nomenklaturregler. (Det rigtige er jo det latinske), men jeg ved at de ansvarlige bag databasen allearter.dk arbejder for en fastlagt ordning for danske navne, og det er selv samme database man vil implementere her på F&N. Dér kalder de den noget tredje, nemlig Metalvinge.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen

Svaraktivitet:

(9015)
#2 Svar postet d. 07-07-14 kl. 18:15. Emne: det rigtige navn!
Man kan kun tale om rigtige navne m.h.t. de gyldige latinske navne, der er navngivningsregler. I princippet kan alle kalde sommerfugle, hvad de vil på dansk. Dagsommerfugles navne er da heldigvis ret veletablerede. Natsværmerne er ikke ikke, og mange har slet ikke danske navne (småsommerfugle m.v.).

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(532)
#3 Svar postet d. 07-07-14 kl. 18:25. Emne: det rigtige navn!
Ja, det er en grøn køllesværmer/irgrøn metalvinge førhen bare kaldet metalvinge.

Der er ikke nogen almindelig brugte og anerkendte betegnelser danske som latinske der er mere rigtige eller forkerte end andre - men dertil hører grønåret kålsommerfugl ikke - så det er ikke helt ligemeget hvad du kalder den.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(6100)
#4 Svar postet d. 07-07-14 kl. 18:36. Emne: det rigtige navn!
Det rigtige navn er det, du finder både i din bog og på F&N: Acscita statices

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(6100)
#5 Svar postet d. 07-07-14 kl. 18:36. Emne: det rigtige navn!
Ups:

Det rigtige navn er det, du finder både i din bog og på F&N: Adscita statices

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Preben Poulsen
#6 Kommentar postet d. 07-07-14 kl. 19:26. Emne: det rigtige navn!
Ja det Latinske navn, er man jo altid sikker på , jeg takker alle for svarene. mvh Preben

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(532)
#7 Svar postet d. 07-07-14 kl. 20:14. Emne: det rigtige navn!
Næ - arter opdeles, bliver slået sammen, skifter slægt og familie, og dermed skifter det latinsk navn også.

Ovennævnte således Sphinx statices, Linnaeus 1758. Adscita statices, Retzius 1783. Procris statices, Fabricius 1807. Ino statices, Leach 1815.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#8 Kommentar postet d. 07-07-14 kl. 21:59. Emne: det rigtige navn!
Burde navnet Sphinx statices så ikke have prioritet som det ældste?

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen

Svaraktivitet:

(9015)
#9 Svar postet d. 07-07-14 kl. 22:12. Emne: det rigtige navn!
#7 det er ikke helt rigtigt, man bare skifter det latinske navn efter forgodtbefindende, slægt (første del af navnet) afhænger jo netop af slægtskab, her kommer fx DNA nu også ind i billedet, derfor har mange arter de senere år skiftet slægtskab. M.h.t. artsnavn (anden del af navnet) er der de klare regler, at den første der beskriver en art kan foreslå et passende navn indenfor nogle bestemte nomenklaturregler. Det er ligeledes det korrekte at bruge det første artsnavn.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator