Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Problem i slægten Mosnavlehat / Loreleia (Læst 313 gange) Postet d. 10-07-14 kl. 20:05
Jeg har lige opdaget at rapporteringerne af den danske art i slægten Loreleia (Mosnavlehat), som er med i F&N, faktisk dækker over to arter, nemlig:

Lungemos-mosnavlehat (Loreleia marchantiae) og Brandplet-mosnavlehat (Loreleia postii). Den først nævnte er endnu ikke med i F&N. de kan være meget svære eller umulige at kende fra hinanden uden mikroskop, når de er utypiske eller voksestedet er utypisk. Men en god tommelfingerregel er at den første gror på levende lungemos (Marchantia), og har kærvet hatrand. Den anden kan gro på lungemos (dødt?), men er mere typisk på brandpletter, og mangler den kærvede hatrand. Der er kun få kendte fund af denne art, men den første nok er ret almindelig på det specielle substrat.

Torbjørn

Kommentér

Aksel Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 11-07-14 kl. 10:42. Emne: Problem i slægten Mosnavlehat / Loreleia
Jeg har fundet begge arter og Loreleia postii er normalt en del større end L. marchantia, den sidste har ofte grenede lameller, når den er udvokset. Et problem kan være at lungemosset tørrer ud før svampen når fuld størrelse.

Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 11-07-14 kl. 11:11. Emne: Problem i slægten Mosnavlehat / Loreleia
Tak for gode input Aksel jeg bar stadig Brandplet-mosnavlehat til gode!

Torbjørn

Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 11-07-14 kl. 21:56. Emne: Problem i slægten Mosnavlehat / Loreleia
Hej Torbjørn, vil det sige, at jeg skal slette de par fund, jeg gjorde sidste år?? - eller skal jeg se efter dem igen i år(hvis det overhovedet kan lade sig gøre - det kommer vel an på klimaet?), så de bedre kan bestemmes??

Jeg ved præcis, hvor jeg så dem.

Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 11-07-14 kl. 22:28. Emne: Problem i slægten Mosnavlehat / Loreleia
Beklager Bodil, jeg skrev noget vrøvl. Jeg har kun set på de 3 fund der ligger som Loreleia postii, ikke på den anden art, som jo allerede er oprettet i modsætning til hvad jeg skrev, jeg ser på dem i morgen. lad endelig være med at slette noget forlods! Torbjørn

Kommentér

Bodil Toft
#5 Kommentar postet d. 11-07-14 kl. 22:46. Emne: Problem i slægten Mosnavlehat / Loreleia
Ok Torbjørn

Desuden føler jeg mig lidt dum, når jeg ikke rigtig ved, hvad der menes med "brandpletter" - skal det tages helt bogstaveligt? - det vil da være ret sjældent, at man finder brandpletter ...

Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 11-07-14 kl. 23:04. Emne: Problem i slægten Mosnavlehat / Loreleia
Ja, før i tiden brændtes meget kvas også i skovene, men i dag har vi jo stort set kun resterna af sankthansbålene at gøre godt med. En del arter er obligatoriske på brandpletter (findes altså kun der), f.eks. kul-skælhat og kul-blækhat (begge er blevet sjældnere især den sidste) men det gælder ikke for "Brandplet"-mosnavlehat.

Torbjørn

Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 11-07-14 kl. 23:14. Emne: Problem i slægten Mosnavlehat / Loreleia
Hej igen

Jeg har lige set på dine fund og Evas, og kan desværre ikke afgøre det ud fra det forhåndenværende, jeg venter derfor med at validere dem. Rent bortset fra at jeg helt koncentrerer mig om rødlistede svampe i øjeblikket !

Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator