Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karen Clausen
Hvilken orangebæger med orange frynser? (Læst 459 gange) Postet d. 12-07-14 kl. 18:38
Hvilken svamp er dette? Set på gamle våde rødder, i fugtigt område hvor der tidliger stod nogle pil. Den største er omkring 1 cm i diameter og de havde nogle lange orange frynser. Set ved Houstrup Strand i går.

Mvh. Karen

Hvilken orangebæger med orange frynser? (Hvilken svamp er dette? Set på gamle våde rødder, i fugtigt område hvor der tidliger stod nogle pil.)
Karen Clausen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#1 Svar postet d. 12-07-14 kl. 18:42. Emne: Hvilken orangebæger med orange frynser?
Frynset Skjoldbæger

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 12-07-14 kl. 19:03. Emne: Hvilken orangebæger med orange frynser?
Hej Karen

Hårene ser ud til at være lyse og frugtlegemerne orange, derfor er jeg ikke umiddelbart med på at det skulle være slægten Skjoldbæger. Bestemmelse vil i alle tilfælde kræve mikroskopi.

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karen Clausen
#3 Kommentar postet d. 12-07-14 kl. 22:32. Emne: Hvilken orangebæger med orange frynser?
Den glemmer vi så. Jeg vil næppe kunne finde tilbage til den.

Mvh. Karen

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#4 Svar postet d. 13-07-14 kl. 08:59. Emne: Hvilken orangebæger med orange frynser?
Jeg ville lægge den atlas, under Frynset Skjoldbæger!

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#5 Svar postet d. 13-07-14 kl. 15:38. Emne: Hvilken orangebæger med orange frynser?
Jeg kunne forestille mig at den hørte til rødbæger i stedet for skjoldbæger, på grund af den rødlige yderside og de lyse randhår. Men det kommer vi aldrig til at vide. ;)

VH

Tom

Besvar | Kommentér

Thomas Læssøe

Svaraktivitet:

(179)
#6 Svar postet d. 13-07-14 kl. 19:46. Emne: Hvilken orangebæger med orange frynser?
Arter af rødbæger har normalt ikke så lange og udstående hår. Men det er meget svært ud fra billedet at danne sig et tydeligt indtryk af hårenes beskaffenhed. Komplekset omkring frynset skjoldbæger er det sandsynligste men jeg ville ikke rapportere dette fund uden mikroskopisk check. I atlas har vi valgt at acceptere et bredt koncept af frynset skjoldbæger, vel vidende at mange af fundene repræsenterer S. crinita og sikkert også andre arter i slægten Scutellinia/Skjoldbæger. En sikker bestemmelse vil altid kræve mikroskopi.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator