Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Mogensen
Naboens svalereder! Jeg er bekymret for naboens landsvaler. (Læst 934 gange) Postet d. 22-07-14 kl. 07:51
Han siger han har 4 par landsvaler i sin garage. Jo godt nok! Men han lukker garagen hver aften kl. 22.00 samt åbner først igen ved 08.00-tiden om morgenen. Til tider endog senere!! Og de kan ikke komme ud eller ind på nogen måde!(-Og samtidig er landsvalerne meget vedholdende omkring garagen.)

Her pr. 22 juli har jeg endnu ikke iagttaget landsvaleunger i omegnen fra de 4 par i hans garage. Der burde have været et 1.kuld allerede omkring Sct.Hans, men det har jeg ikke iagttaget.

Er der nogen lovgivning som forholder sig til den slags problemstillinger, altså som omhandler de ynglende landsvaler og deres adgangsforhold ved bolig, når de først er etableret?

Jeg frygter jo, at unger er gået til i nætterne, hvis landsvalerne ikke er nået ind i garagen inden den er lukket af.

P.s: Vil selvfølgelig kontakte naboen på et tidspunkt vedr. problemstillingen. Men det skal lige gøres på den rigtige måde. Gerne via en lovgivningsmæssig begrundelse. Og jeg skal påpege, at de ikke gør et af ond vilje, men af ren og skær uvidenhed om svalernes liv

Besvar | Kommentér

peter sunesen
#1 Kommentar postet d. 22-07-14 kl. 09:26. Emne: Naboens svalereder! Jeg er bekymret for naboens landsvaler.
Hej,

Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt de voksne svaler bliver lukket ude fra garagen eller ej.

Det relevante er at fodring ikke kan foregå fra solopgang til helt hen på formiddagen, medmindre der er et udluftningshul som svalerne kan benytte......

Sætter vi gennemsnittet for fodringsstart til kl. fire om morgenen, betyder det at der fragår 6 timers fodring ( dvs en tredjedel af hele den daglige fodringsperiode)!

Jeg tvivler stærkt på at ungerne kan tåle at sulte så længe. Du må regne med at fodring normalt foregår hvert andet minut dagen igennem.

Alle unger er formodentlig døde eller stærkt væksthæmmede og- eller sygdomsramte.

Foreslår at du inden næste år prøver at finde en løsning med din nabo således at han enten forhindrer svalerne helt i at benytte hans garage, hvilket ikke er ulovligt, eller at han sørger for at fuglene har uhindret adgang til rederne fra solopgang til en time efter solnedgang. Evt med automatisk timer for åbning/lukning?

Mvh.

Peter

Besvar | Kommentér

Lars Mogensen
#2 Kommentar postet d. 22-07-14 kl. 10:03. Emne: Naboens svalereder! Jeg er bekymret for naboens landsvaler.
Peter, tak for dit svar og er enig i dine betragtninger vedr. frataget fordringstid og det er det, som dybest set har været den egentlige bekymring. Må betyde en svækkelse af ungernes sundhed som du beskriver det. Formentlig er der tilligemed den situation, at de måske ikke når ind til æg/unger om aftenen. Det tror jeg ikke naboerne har tænkt på...

Vil naturligvis tage kontakt til naboerne desangående og se om de ikke kan finde en anden løsningsmodel i stedet. Men som du ved, det kan godt være en vanskelig problemstilling at tage op med mennesker som egentlig er glad for dyr, men som måske ikke ved så frygtelig meget om, hvad det kan indebære for svalerne med sådan en forhindring.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator