Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juli 2014

Naboens svalereder! Jeg er bekymret for naboens landsvaler.

Han siger han har 4 par landsvaler i sin garage. Jo godt nok! Men han lukker garagen hver aften kl. 22.00 samt åbner først igen ved 08.00-tiden om morgenen. Til tider endog senere!! Og de kan ikke komme ud eller ind på nogen måde!(-Og samtidig er landsvalerne meget vedholdende omkring garagen.)

Her pr. 22 juli har jeg endnu ikke iagttaget landsvaleunger i omegnen fra de 4 par i hans garage. Der burde have været et 1.kuld allerede omkring Sct.Hans, men det har jeg ikke iagttaget.

Er der nogen lovgivning som forholder sig til den slags problemstillinger, altså som omhandler de ynglende landsvaler og deres adgangsforhold ved bolig, når de først er etableret?

Jeg frygter jo, at unger er gået til i nætterne, hvis landsvalerne ikke er nået ind i garagen inden den er lukket af.

P.s: Vil selvfølgelig kontakte naboen på et tidspunkt vedr. problemstillingen. Men det skal lige gøres på den rigtige måde. Gerne via en lovgivningsmæssig begrundelse. Og jeg skal påpege, at de ikke gør et af ond vilje, men af ren og skær uvidenhed om svalernes liv

De senest indberettede arter i Naturbasen: