Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Evy Lindenborg
Hvornår er stær juv og 1k (Læst 1025 gange) Postet d. 26-07-14 kl. 10:42
Jeg er blevet lidt i tvivl ang registrering af stær.

Hvornår er en stær juv.og hvornår er den 1k?

Hvad er følgende:

Hvornår er stær juv og 1k (Jeg er blevet lidt i tvivl ang registrering af stær.
Hvornår er en stær juv.og hvornår er den 1k?
)
Foto: Evy Lindenborg
Klik på billedet for original størrelse (800 x 580)
Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#1 Kommentar postet d. 26-07-14 kl. 10:42. Emne: Hvornår er stær juv og 1k
Denne har jo lidt flere pletter.

Hvornår er stær juv og 1k (Denne har jo lidt flere pletter.)
Foto: Evy Lindenborg
Klik på billedet for original størrelse (800 x 544)
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#2 Svar postet d. 26-07-14 kl. 10:50. Emne: Hvornår er stær juv og 1k
1k henviser til fuglens alder. Er den født i år er det en 1k indtil 31/12. 1/1 bliver den 2k.

Juv henviser betyder den første fjerdragt, efter at være dununge (hedder pullus). Måger fx kan nu ses med en juvenil fjerdragt, der i løbet af efteråret delvis skiftes til en 1. vinterdragt.

Hvis man skriver 1k laver man ikke fejl, men man kan godt tage fejl af juvenil og 1. vinterdragt. Er du i tvivl, så skriv 1k - det er rigeligt informativt efter min mening.

VH Jan.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#3 Svar postet d. 26-07-14 kl. 10:51. Emne: Hvornår er stær juv og 1k
Jeg ville kalde dine fugle 1k. VH Jan.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen
#4 Kommentar postet d. 26-07-14 kl. 11:04. Emne: Hvornår er stær juv og 1k
Godt spørgsmål.

Teknisk set er fuglen 1k fra den kommer ud af ægget som som unge (pullus) til den i juvenil, eller adultlignende dragt, overgår til sit andet kalenderår den første januar efter klækningen.

Når stære og andre spurvefugle begynder fældningen til voksendragt, som fuglen på dit billede gør, er det en skønssag hvornår man vil holde op med at kalde den juvenil, og hvornår man vil kalde den 1k.

Folk der kalder selv dununger for 1k. er altså ikke galt på den, men blot upræcise når de udelader at definere alder/dragt nærmere.

Jeg ville selv kalde Stæren her for juvenil, evt. med tilføjelsen ''i fældning til voksendragt''

Netop Stær er en af kun få spurvefugle, som fælder den juvenile dragt komplet, og som altså om kort tid ikke kan skelnes i felten fra adulte fugle.

Mvh.

Peter

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#5 Kommentar postet d. 26-07-14 kl. 21:43. Emne: Hvornår er stær juv og 1k
Tusind tak for svarene Jan og Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator