Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Skræp Sørensen
Alder på Kongeørne (Læst 682 gange) Postet d. 26-07-14 kl. 14:52
Kan jeg få et bud på disse to fugles alder? Jeg så dem i Lille Vildmose torsdag (24-7-14) på Birkesøvej ca. 500 m øst for Vildmose-centeret. Til højre to billeder af samme fugl, til venstre et billede med begge fugle, jeg ved ikke hvilken af dem der er den første.

Alder på Kongeørne (Kan jeg få et bud på disse to fugles alder? Jeg så dem i Lille Vildmose torsdag (24-7-14) på Birkesø)
Rasmus Skræp Sørensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (900 x 857)
Besvar | Kommentér

Hans Lind

Svaraktivitet:

(520)
#1 Svar postet d. 27-07-14 kl. 01:59. Emne: Alder på Kongeørne
Det er kongeørne: Lang hale og hvide felter i vingerne!

Besvar | Kommentér

Hans Lind

Svaraktivitet:

(520)
#2 Svar postet d. 27-07-14 kl. 02:02. Emne: Alder på Kongeørne
Med så meget hvidt i vingerne er det højst sandsynligt 2k-fugle.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Vilhelm Hansen

Svaraktivitet:

(13)
#3 Svar postet d. 27-07-14 kl. 10:21. Emne: Alder på Kongeørne
Fældningen af arm og håndsvingfjer er ligeledes en god indikator for en ørns alder. Bagkanten på den højre fugl er tydeligt hakket, hvilket opstår som en blanding af ungfuglefjerene som er spidse og de ældre fjer som er afrundede i spidsen. Jeg tænker at fældningsmønsteret passer godt på en 2-3 K fugl. Det er ganske vist lige som finere fransk madlavning, det kræver øvelse.

Prøv evt. og låne bogen "Rovfugle i Felten" af Klaus Malling Olsen som har fine eksempler om ørnenes fældning.

Bedste hilsner Lars V. Hansen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Skræp Sørensen
#4 Kommentar postet d. 29-07-14 kl. 13:35. Emne: Alder på Kongeørne
Mange tak begge to. Jeg var begyndt at tro billedkvaliteten var for ringe til at sige noget fornuftigt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator