Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Guldsmede og vandnymfer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Eske Holm
Hvilken kærguldsmed fra Nordjylland? (Læst 460 gange) Postet d. 31-07-14 kl. 08:23
Jeg fik dette dårlige billede fra et sumpet område med benbræk. Mit bud er nordisk kærguldsmed, da den er registreret i området tidligere, man kan den bestemmes entydigt?

Hvilken kærguldsmed fra Nordjylland? (Jeg fik dette dårlige billede fra et sumpet område med benbræk. Mit bud er nordisk kærguldsmed, da d)
Foto: Nordisk kær?
Besvar | Kommentér

Erland Nielsen

Svaraktivitet:

(2171)
#1 Svar postet d. 31-07-14 kl. 10:03. Emne: Hvilken kærguldsmed fra Nordjylland?
Størrelsen af bagkropspletterne hos hannen indsnævrer feltet til Nordisk/Lille Kærguldsmed.

Forkanten af vingen er tydeligt lyst på yderste halvdel, og mørkere inderst. Dette indikerer at det er Lille Kærguldsmed. Bagkropspletterne vil også være meget små, skulle det være Nordisk K.

mvh Erland

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#2 Kommentar postet d. 31-07-14 kl. 10:48. Emne: Hvilken kærguldsmed fra Nordjylland?
Skal jeg forstå det sådan, at det er en sikker lille Kærguldsmed?

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen

Svaraktivitet:

(259)
#3 Svar postet d. 01-08-14 kl. 13:35. Emne: Hvilken kærguldsmed fra Nordjylland?
Lille Kær, da hannens vingemærker selv på det lidt utydelige billede, i denne vinkel ville have været røde og ikke sorte/mørke hvis det var Nordisk K. VH Susanne

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peter Nielsen
#4 Kommentar postet d. 01-08-14 kl. 13:38. Emne: Hvilken kærguldsmed fra Nordjylland?
Jeg stemmer i. Farven på vingernes forkant og vingermærkets farve = Lille Kærguldsmed.

mvh Peter

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#5 Kommentar postet d. 01-08-14 kl. 13:50. Emne: Hvilken kærguldsmed fra Nordjylland?
Beklager min lidt vage formulering omkring bagkropspletterne.

De er meget små på hannen her, men det er ikke sikkert at artsbestemme på størrelsen af pletter alene, da begge de to kærguldsmedes hanner varierer en del på det punkt.

Umiddelbart peger pletterne på Lille K. men en nordisk K. kunne i sjældne tilfælde have lige så små pletter.

Vingernes forkant er dog en ret sikker karakter.

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#6 Kommentar postet d. 02-08-14 kl. 13:06. Emne: Hvilken kærguldsmed fra Nordjylland?
Tak for svarene - så har jeg fået styr på vingerne her! Og så er det Naturbasens første observation af arten fra Fjerritslev/Brovst/Tranum-egnen

Hilsen Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator