Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eini Grønvold
Hvilken rørhat med mælk? (Læst 767 gange) Postet d. 18-08-14 kl. 16:12
Jeg har fundet en stor gruppe rørhatte, som jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt er lærkerørhatte.

De har den slimede hat og de gullige rør, men stokken er meget lysere, og der kommer mælk fra porene. Nogle af dem er markant "bølgede" i hatten. De vokser mange sammen. Området er sur sand-agtig bund. Masser af fyr og også lærk.

Hvad kan det være? Kan jeg spise dem?

Hvilken rørhat med mælk? (Jeg har fundet en stor gruppe rørhatte, som jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt er lærkerørhatte.

De)
Eini Grønvold har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eini Grønvold
#1 Kommentar postet d. 18-08-14 kl. 16:14. Emne: Hvilken rørhat med mælk?
en anden fra samme sted. Er det den samme?

Hvilken rørhat med mælk? (en anden fra samme sted. Er det den samme?)
Eini Grønvold har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 18-08-14 kl. 17:03. Emne: Hvilken rørhat med mælk?
Hej Eini

Det er Kornet Slimrørhat (Suillus granulatus), det eneste der undrer mig er at du skriver at jordbunden er sur, det plejer at være en kalkbundsart, Lærke-Slimrørhat adskiller sig bl.a. ved at have ring, og kun at vokse under lærk, desuden er hat og rørfarven anderledes.

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#3 Svar postet d. 18-08-14 kl. 17:04. Emne: Hvilken rørhat med mælk?
Hej Eini

Mælkedråberne er klassiske på Kornet Slimrørhat (Suillus granulatus). En anden svag mulighed er den i Danmark noget sjældne Rosafodet Slimrørhat (Suillus collinitus) som jeg dog ikke tror, at det er. De vokser under fyr og er spiselige.

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eini Grønvold
#4 Kommentar postet d. 18-08-14 kl. 19:50. Emne: Hvilken rørhat med mælk?
Tusind tak, Niels!

Besvar | Kommentér

Eini Grønvold
#5 Kommentar postet d. 18-08-14 kl. 22:41. Emne: Hvilken rørhat med mælk?
Tusind tak, Thorbjørn!

Jeg er i Rørvig-området. Læste engang, at det var sur bund, men det er det måske ikke...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator