Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Violet ametysthat ? (Læst 319 gange) Postet d. 21-08-14 kl. 11:33
Da jeg i går så denne disse små svampe i skov på Midtsjælland, gik jeg ud fra, at det var violet ametysthat, men nu er jeg kommet lidt i tvivl, om det måske er skær huesvamp. Som det ses på foto, stod den under gran. Største hat er ca. 25 mm Ø

Violet ametysthat ? (Da jeg i går så denne disse små svampe i skov på Midtsjælland, gik jeg ud fra, at det var violet ame)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 21-08-14 kl. 11:34. Emne: Violet ametysthat ?
Undersiden

Violet ametysthat ? (Undersiden)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#2 Kommentar postet d. 21-08-14 kl. 11:45. Emne: Violet ametysthat ?
Ja, eller lillabrun huesvamp, eller tobaks-huesvamp.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 21-08-14 kl. 11:47. Emne: Violet ametysthat ?
Hej, Thomas -

mener du dermed, at det ikke er violet ametysthat, og at svampen ikke kan bestemmes på dette grundlag ?

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#4 Kommentar postet d. 21-08-14 kl. 12:03. Emne: Violet ametysthat ?
Hej Gerner

Det er ikke violet ametysthat. måske skær huesvamp eller en af de to andre. Tobaks-huesvamp lugter af cedertræ. - se linket HER - se linket HER

- se linket HER

Jeg har kun kommenteret, netop fordi jeg ikke kan klare den udfra billedene. Men måske andre kan ?.

Når jeg nævner alternativerne er det til hjælp til selvhjælp, til dig og til andre der kigger med.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 21-08-14 kl. 12:06. Emne: Violet ametysthat ?
Tak, Thomas, det er fint nok, jeg ville bare være sikker på, at jeg forstod det rigtigt.

Jeg har faktisk et belæg, men jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal bruge det til

Gerner

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 21-08-14 kl. 12:07. Emne: Violet ametysthat ?
Mine Violette Ametyster er ved at komme op nær Blå Anemone. De matcher fint hinanden -

og jeg tror heller ikke, Gerner, at dine er Ametyster

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#7 Svar postet d. 21-08-14 kl. 12:19. Emne: Violet ametysthat ?
Hej Gerner, så prøv at lugt til den, lugter den ikke stærkt af gammel cigarkasse tror jeg roligt vi kan kalde den skær-huesvamp. Lillabrun huesvamp har som jeg forstår det mere fnugget stok og tyndere lameller, men er en art vi skal holde lidt øje med

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 21-08-14 kl. 12:40. Emne: Violet ametysthat ?
Hej igen,

Den lugter ikke af noget som helst (men den er jo altså halvtør, da den har ligget siden igår) og der er absolut ingen fnug på stokken.

Gerner

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator