Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. maj 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler (Læst 779 gange) Postet d. 24-08-14 kl. 19:22
Jeg har vist været lidt doven, for det sidste års tid har jeg bare surfet rundt langs Birk, Pil, Røn og Røllike mv - fordi der mødte jeg erfaringsmæssigt en del larver.

Men det bliver så lidt af de samme arter, man møder igen og igen.

Så, her sidst på sommeren, har jeg afprøvet nye "jagtmarker" - Først et Bævre-asp-hegn (Dét kan anbefales)!

For nogle dage siden gik jeg så i gang med Lærk og lidt Gran (- det skriver jeg om på et andet tidspunkt) - men i går tænkte jeg: Når der gemmer sig dyr dybt inde i alle de andre, nævnte planter, så MÅ der også være dyr at finde i Lyng! - Det har jeg ikke orket at gå i gang med, før.

Altså frem med min lille bærbare skammel og .. jeg var ret heldig! - I allerførste Lyng-klynge mødte jeg denne lille fyr, en art jeg aldrig havde troet, jeg skulle komme til at møde (...pga "besværet" )

Eupithecia Nanata! Der ér fotos af den på nettet, men ikke mange.

Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler (Jeg har vist været lidt doven, for det sidste års tid har jeg bare surfet rundt langs Birk, Pil, Røn)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 19:23. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Larven findes i 2 (3) grundfarver: Grøn og en Rødlilla form (desuden har jeg set ét foto på en fransk side, hvor den faktisk også kan være Gul).

Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler (Larven findes i 2 (3) grundfarver: Grøn og en Rødlilla form (desuden har jeg set ét foto på en frans)
Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 19:25. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Larven bliver 20-22 mm - min var dog kun 14 mm, så det er en yngre larve.

Her er der også lidt "fikumdik", for på en anden netside står den til mellem 16-20 mm.

Dorsallinien danner nogle meget slanke, fremadvendte pile, eller slanke "dråber", om man vil.

Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler (Larven bliver 20-22 mm - min var dog kun 14 mm, så det er en yngre larve. 
Her er der også lidt "fi)
Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 19:25. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Hovedet er orange.

Spiraklerne er mørkt brune - eller måske snarere brune med en sort ring omkring.

Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler (Hovedet er orange.
Spiraklerne er mørkt brune - eller måske snarere brune med en sort ring omkring.)
Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 19:27. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Den har larvetid Juni(medio)-Juli-Aug-Sept-Okt(medio) og lever som sagt på Lyng og kun dér.

Forvekslinger: Eupithecia centaureata kan (som yngre larve) i sin rødlilla/hvide form faktisk minde lidt om Nanata i dens rent rødlilla form.

Men ellers er den vist ikke sådan at tage fejl af, ude midt i lyngen.

Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler (Den har larvetid Juni(medio)-Juli-Aug-Sept-Okt(medio) og lever som sagt på Lyng og kun dér.

Forve)
Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 19:27. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Jeg har desværre aldrig mødt Imago (endnu)

Her lidt Referencer:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Kommentér

Paul René Orlien
#6 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 22:12. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Hej Kjeld,

Har din nanata-larve været ude i stormvejr ? Den har sand i "skægget"

Paul

PS: FEDE fotos ...

Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 22:14. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Nej, jeg har haft den nede i det der rør med "chips", vi hár snakket om - så det er salt og ikke sand

... og Tak-tak

Kommentér

Paul René Orlien
#8 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 22:26. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Ojoj, saltede nanata-larver MUUUMS

Kommentér

Kjeld Brem
#9 Kommentar postet d. 24-08-14 kl. 22:33. Emne: Dagens larve: Eupithecia nanata - Lyng-dværgmåler
Nope - Ikke fra Muumms - men fra Kims

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator