Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Er det Blå Kæmperovbille? (Læst 811 gange) Postet d. 25-08-14 kl. 08:02
Ocypus ophthalmicus eller Tasgius ater? Har umiddelbart lidt svært ved at se forskel. Hvad skal man kigge efter? (Udover størrelsen måske, som jeg ikke fik noteret).

Mvh Brian.

Er det Blå Kæmperovbille? (Ocypus ophthalmicus eller Tasgius ater? Har umiddelbart lidt svært ved at se forskel. Hvad skal man )
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (1042 x 704)
Besvar | Kommentér

Per Christiansen
#1 Kommentar postet d. 25-08-14 kl. 20:50. Emne: Er det Blå Kæmperovbille?
Hej Brian

Det er ikke helt sikker ikke blå kæmperovbille, den er noget kraftigere bygget inkl kraftigere ben, bagkroppens segmenter er noget mere rektangulære med meget kraftigere sidevulster, pronotum er fladere med siderande og mere afrundet bagerste profil, hovedet er proportionelt tydeligt større og kraftigere med mere udtrukne baghjørner og tydeligere og kraftigere ”hals”, og kæberne er længere. Der er også forskelle i punkteringen. Blå kæmperovbille er normalt heller ikke skinnende dybsort, men matsort med blåligt skær af varierende tydelighed. T. ater minder mere om denne her, men jeg er ikke sikker på, at det er den, for selvom bagkrop og behåring minder om den, synes jeg, den plejer at være kraftigere med større hoved og længere antenner, ligesom dens bagkropsvulster også plejer at være tydeligere (kan være billedets vinkel)

Mvh Per

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator