Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Almindelig Orangekantarel som spisesvamp (Læst 1004 gange) Postet d. 30-08-14 kl. 21:01
Sidste år kom min ikke specielt svampkyndige kollega kollega med adskillige kg. Almindelig Orangekantarel, da vi arbejdede i Nordjylland. - Hun spiste den angiveligt med fornøjelse; jeg syntes ikke den var specielt fornøjelig og velsmagende.

Organgekantarel står genetisk ret tæt ved Netbladhat, som er en "dødningehovedsvamp", d.v.s. frarådes på det bestemteste.

Almindelig Orangekantarel kan undertiden findes i store mængder.

Er er nogen særlig grund til at fraråde folk at spise den, bortset fra den lidt kedelige og ordinære smag?

Hvis ikke, kan jeg så fremlokke nogle gode råd for tilberedning/opskrifter?

Den optræder i mange forskellige former. Den min kollega kom med var af ret kraftig statur, omtrent af kantarelstørrelse eller større. Har desværre ikke fotos.

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson

Svaraktivitet:

(2)
#1 Svar postet d. 14-09-14 kl. 11:05. Emne: Almindelig Orangekantarel som spisesvamp
Som udgangspunkt ville jeg nok rekommendere "guilty until proven innocent" som princip for svampes spiselighed. "Narrkantarellen" er jo som sagt (taler ikke ud fra egen erfaring) ikke nogen større kulinarisk oplevelse). Der er jo rigtig mange svampe (e.g. Paxillus og arter af Cortinarius) som indeholder stoffer som viser sin giftvirkning først efter flere år og/eller ved flere "eksponeringer". Selv etablerede spisesvampe som Agaricus bisporus ideholder jo slemme stoffer som fenylhydrazin (er der nogen som ved mere om dette? F. eks. om giftstoffet fordamper/nedbrydes ved kogning?).

vh,

Mats

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#2 Kommentar postet d. 16-09-14 kl. 08:05. Emne: Almindelig Orangekantarel som spisesvamp
Det er godt nok et stykke fra trådens oprindelige emne, men jeg vil alligevel gerne svare på mit eget spørgsmål (og berolige champignon-elskere). Der sker en væsentlig reduktion af indholdet af fenylhydrazin (phenylhydrazine; som er et slemt stof) ved kogning og især stegning. Jo længere og jo varmere tilberedningsmetode, jo mindre f. tilbage i retten, kunne man måske konkludere.

- se linket HER

vh,

Mats

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator