Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Vurderinger efterlyses af Almindelig Orangekantarel som spisesvamp (Læst 312 gange) Postet d. 01-09-14 kl. 07:52
Jeg har brug for lidt respons, og prøver at lægge tråden fra naturgastronomi herover i Svampeforum:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3175)
#1 Svar postet d. 01-09-14 kl. 10:39. Emne: Vurderinger efterlyses af Almindelig Orangekantarel som spisesvamp
Som studerende var jeg engang på en svampetur med ringe udbytte. Orangekantarel dominerede og blev efterfølgende spist. Om natten fik jeg det underligt med skiftende hedeture og kulderystelser. Jeg tillagde det Orangekantarel. Senere læste jeg et sted, at denne svamp kunne optræde hallucinogent. Jeg har ikke spist den siden og er i øvrigt enig i ringe kulinarisk værdi.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3531)
#2 Svar postet d. 01-09-14 kl. 11:07. Emne: Vurderinger efterlyses af Almindelig Orangekantarel som spisesvamp
Jeg kan set (kan ikke huske hvor) at nyere undersøgelser viser, den er tvivlsom som spisesvamp og kan også give mavebesvær hos nogen. Generel vil jeg nok fraråde den som spiselig

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 01-09-14 kl. 11:19. Emne: Vurderinger efterlyses af Almindelig Orangekantarel som spisesvamp
Jeg holder mig også fra den, også på grund af dens nære slægtskab med netbladhattene.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#4 Kommentar postet d. 01-09-14 kl. 21:22. Emne: Vurderinger efterlyses af Almindelig Orangekantarel som spisesvamp
For 30 år siden var vi en flok venner der hvert år tog ud og høstede Almindelig Orangekantarel - i den tro, at det var Almindelig Kantarel . Vi stegte og lavede den i en flødestuvning, lagde den på et stykke ristet brød og pyntede med røget bacon eller røget bakskuld. Persilledrys øverst.

Jeg siger jer....! Det smagte fantastisk og jeg husker at ingen mærkede ubehag. Den fantastiske smag ville sikkert være den samme uden svampene. Historien minder om det gamle eventyr om Manden der kogte suppe på et søm.

I dag har jeg skrottet den, svampen altså, ikke sømmet .

m.v.h.

Buk & Pluk.

Torben, Fanø

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator