Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
En mærkelig rørhat under Ægte Kastanie (Læst 587 gange) Postet d. 01-09-14 kl. 16:53
Da jeg så den her i eftermiddags, tænkte jeg Slimet Rørhat. Den ligner en del, men så alligevel ikke. Der ser ud til at være en svag ringzone (ses ikke tydeligt på fotoet), og stokken er for kraftig til Slimet Rørhat. - Men væsentligst: Slimet Rørhat skal vokse sammen med Lærk, og der var ikke skyggen af lærk eller andre nåletræer i nærheden. Der var tale om en af Albertslund Kommunes randplantninger ved en cykelsti. I nærheden af svampe stod Fugle-Kirsebær og så Ægte Kastanie. Fugle-Kirsebær laver ikke ektomykorrhiza, men Ægte Kastanie gør formentlig , når man tænker på det tætte slægtskab med eg og bøg.

Det er en slimet, grovporet sag. Porelaget er lidt nedløbende og der er vistnok en ringzone, men jeg er ikke helt sikker på det.

Lugt og smag neutral. Ingen farveændringer ved brud.

Jeg vil godt gøres klogere på art.

Belæg haves!

En mærkelig rørhat under Ægte Kastanie (Da jeg så den her i eftermiddags, tænkte jeg Slimet Rørhat. Den ligner en del, men så alligevel ikke)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1500 x 1130)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#1 Svar postet d. 01-09-14 kl. 17:20. Emne: En mærkelig rørhat under Ægte Kastanie
Hej Poul Evald.

Prøv at undersøge om ikke det skulle være Olivengrå Slimrørhat (Suillus viscidus), jeg tror, at det er den!

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 01-09-14 kl. 18:00. Emne: En mærkelig rørhat under Ægte Kastanie
Altså den man kaldte Slimet Rørhat før i tiden.

Jeg undrer mig over, at den (efter alt at dømme) voksede sammen med Ægte Kastanie. Men på Svampeatlas så jeg, at Olivengrå Slimrørhat, som er kendt for at gro undre lærk, også et par gange er fundet under bøg. Og Ægte Kastanie hører til skålfrugtfamilien som bøg og eg, så hvorfor ikke?

Men jeg har nu aldrig før hørt om, at den vokser sammen med Ægte Kastanie. Jeg tænkte på, om det kunne være en ny art for Danmark, der er knyttet til Ægte Kastanie sydpå. - Men du har sikker ret i, at det Olivengrå Slimrørhat.

Besvar | Kommentér

Frank Desting
#3 Kommentar postet d. 01-09-14 kl. 18:03. Emne: En mærkelig rørhat under Ægte Kastanie
Prøv atlas!

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 02-09-14 kl. 13:44. Emne: En mærkelig rørhat under Ægte Kastanie
Hvor langt er der til omliggende haver? det kan være et lille lærketræ har forputtet sig bag en hæk.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 02-09-14 kl. 13:59. Emne: En mærkelig rørhat under Ægte Kastanie
Der var langt der stod ikke nåletræer i nærheden. - Men jeg bemærkede på Svampeatlas, den er fundet et par gange under bøg. Og da Bøg og Ægte Kastanie er i samme familie, og Ægte Kastanie utvivlsomt også er ektomykorrhizadanner, så har jeg affundet mig med, at det må være den, der er svampens partner på stedet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator