Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Hemimycena crispata - eller? (Læst 1535 gange) Postet d. 01-08-07 kl. 18:21
Jeg har nøglet mig frem til ovenstående vha følgende karakterer:

Hat hvid, 6-7 mm, randen meget fint frynset v/lup. Hatkød ret gennemsigtigt og skørt.

Lameller meget fjerne, let nedløbende.

Stok ca 1½x25mm, cylindrisk, med enkelte fnug, let gennemskinnelig.

Voksested Ll Bjergfald, Stagsrode i mosklædt, frønnet stub, sandsynligvis løvtræ. Ialt 5 svampe, der voksede enkeltvis.

Er det helt ved siden af?

Hemimycena crispata - eller? (Jeg har nøglet mig frem til ovenstående vha følgende karakterer:
Hat hvid, 6-7 mm, randen meget fin)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 01-08-07 kl. 18:40. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Tja Jeg ville kalde det for Delicatula integrella. Udseendet, perioden og især voksestedet passer.

MVH Michael.

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 01-08-07 kl. 18:40. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Tja Jeg ville kalde det for Delicatula integrella. Udseendet, perioden og især voksestedet passer.

MVH Michael.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 01-08-07 kl. 18:56. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Ved du hvad Michael, jeg tror såmænd at du har ret .

Opretter du den i artslisten, tak.

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 01-08-07 kl. 21:17. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Jeg er ikke meget for det, men pyt så da

Den er på nu.

MVH Michael.

Kommentér

Jens H. Petersen
#5 postet d. 01-08-07 kl. 21:44. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Jeg tror at der er for veludviklede lameller til en Delicatula. Disse har normalt kun lave lister - se linket HER. Delicatula kendes desuden fra Hemimycena på at Delicatula har et meget flygtigt fællessvøb som ung - se linket HER samt at den har amyloide sporer. Hemimycena kan have alt fra glat hymenofor til veludviklede lameller. Den har ikke slør og sporerne er inamyloide.

Jeg tror altså at du har en Hemimycena, men den skal mikroskoperes og artsbestemmes efter en moderne nøgle -- fx den der udkommer om et lille års tid som "Funga Nordica". Så ikke noget sikkert navn -- det er et vanskeligt og minefyldt farvand . . .

Kommentér

Michael Filtenborg
#6 postet d. 01-08-07 kl. 21:56. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Du har ret Jens, men det med de lave lister, er jeg måske nok ikke helt med på? Det kan jeg nemlig ikke finde i noget af mit litteratur, nogle forslag til litteratur der indeholder denne oplysning? Og nej Mykokey er ikke nok

Kommentér

Jens H. Petersen
#7 postet d. 01-08-07 kl. 22:26. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Lamelle stærkt gaffeldelte (Danske storsvampe); Gills narrow, forked, often reduced to veins, distant (Nordic macromycetes vol 2); Gills narrow to veined-reticulate (Ludwig, Pilzkompendium) -- og jo, MycoKey burde være fyldestgørende -- Thomas Læssøe er en af Skandinaviens førende indenfor huesvampe i bred forstand.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 01-08-07 kl. 22:45. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Nu er det kommet ro på mine gæster, og jeg kan se, at der er skrevet pro et contra af d´herrer. Jeg må sige, at mine øjne ikke er trænede nok til at afgøre om lamellerne er for høje/lige tilpas, men den frynsede kant må jo da tyde på rester af fællessvøb? Der er åbenbart ikke synbarlig forskel på arterne. Jens og Erhart L. har sikkert ret i, at der skal mikroskopi til.

Ludwig anfører, at svampen kan blive noget isabellafarvet ved alder, og når jeg kigger på belægget kan jeg konstatere, at de er en anelse gullige nu, men hvis det også er en karakter, der kan bruges på en Hemimycena er man jo lige vidt.

Jeg lægger dem i kuvert til senere evt mikroskopi.

Tak for jeres svar.

Kommentér

Michael Filtenborg
#9 postet d. 02-08-07 kl. 18:11. Emne: Hemimycena crispata - eller?
Nå så har jeg da lidt ny litteratur at gå efter .

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator