Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Violet Hekseringshat som spisesvamp (Læst 282 gange) Postet d. 03-09-14 kl. 20:27
Jeg har spist den enkelte gange, og synes, den havde en god, kraftig svampesmag. På den anden side har jeg ved et lejrskolearrangement oplevet en drenge blive dårlig af at spise den, formentlig fordi den ikke var ordentligt gennemstegt.

For 7-8 år siden var den til sag i den lokale brugs grøntsagsafdeling. Lidt risikabelt, hvis den er giftig som rå.

Kan andre bidrage med erfaringer med spising af svampen?

Jeg plejer at se de første af arten sidst i september, men det kan jo variere.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#1 Kommentar postet d. 03-09-14 kl. 20:51. Emne: Violet Hekseringshat som spisesvamp
Mange steder ude og hjemme står skrevet at den ikke tåles af alle. Imidlertid er den blevet dyrket (hvordan ved jeg ikke) i Holland og Frankrig og solgt kommercielt på grønt-markeder. Jeg har selv kun spist den nogle få gange, da den virker lidt rigeligt parfumeret for min smag, men jeg har da ikke oplevet noget ubehag.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#2 Svar postet d. 04-09-14 kl. 10:38. Emne: Violet Hekseringshat som spisesvamp
I Kvickly, Holte var der for år tilbage tilbud på Violet Hekseringshat dyrket i Holland. Det var dog Bleg Hekseringshat der var i kasserne - den passer lidt bedre på navnet blåfod, angivet som alternativt navn.

Den blege er betydelig bedre som spisesvamp efter min mening.

Violet Hekseringshat går an som spisesvamp, p.g.a. en rimelig konsistens som tilberedt, men bør blandes med andre arter for smagens skyld.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 04-09-14 kl. 10:42. Emne: Violet Hekseringshat som spisesvamp
Bør det ikke fremgå, at man ikke bør anvende den som rå?Heksringshattene er som jeg forstår det giftige som rå.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator