Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Henrik Hansen
Dueværn (Læst 3918 gange) Postet d. 02-08-07 kl. 11:02
Hej alle.

Jeg har et spørgsmål som i herinde måske kan hjælpe med.

Jeg er den glade ejer og beboer i udlejningsejendom i den indre by i Odense.

Problemet er at der efterhånden er svært mange duer som har kastet deres kærlighed på netop samme ejendom.

Jeg er af den holdning at vi jo alle skal være her, men problemet har nu antaget en karakter som ikke længere er

acceptabel.

Vi kan for eksempel ikke have et vindue stående åbent ret længe før de er på vej ind i vores lejligheder.

Der har også været vandskader i forbindelse med stoppede afløb på altaner.

Mit spørgsmål går således på om der findes en human måde man kan holde problemet nede på et acceptabelt niveau

med?

Jeg tænker på noget i retning af duehøgs attrapper, højfrekvent lyd eller lignende.

På forhånd tak.

Hans Henrik Hansen

Kommentér

Lars Thomas
#1 postet d. 03-08-07 kl. 23:54. Emne: Dueværn
Det eneste jeg nogensinde har hørt om, der er 100% effektivt, er net - udover altaner, vinduer og alt den slags. Men det er jo ikke særligt sjovt at bo i. Alle de andre råd virker som regel delvis, eller i en vis periode. Det vigtigste er at man er konsekvent (og tålmodig - duer skal have alting ind med skeer!). Hvis nogen rejser væk, eller er på arbejde, skal der net over altanen, og når man er hjemme, skal de jages væk hver eneste!!! gang de lander eller gør forsøg på det. Og så begynder det sikkert alligevel igen til næste år. Rovfugleattrapper har sjældent den store værdi. Du kan prøve med plastikugler, men det kan meget vel tænkes duerne vænner sig til dem. Mange steder i sydengelske byer, hvor der bor vandrefalke inde i byerne, ser dueflokkene ikke ud til at ænse, at de bliver en mindre hver dag, når falkene nupper en af dem.

Held og lykke

Lars Thomas

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 04-08-07 kl. 17:13. Emne: Dueværn
Jeg ved at man i USA operere med nogle elektriske "tråde". Jeg ved ikke om sådanne aktive metoder er lovlige her i landet, men det virker!!!

P.S trådene giver et stød, men slår ikke duerne ihjel.

Kommentér

arne hansen
#3 Kommentar postet d. 04-08-09 kl. 23:47. Emne: Dueværn
Hvad med duepigge? Jeg har set dem i funktion i tyskland, og det er mit klare indtryk at de ikke skader duerne. Det ville nok være mit valg, frem for elektriske installationer, som er besværlige at vedligeholde.

Duepigge/dueværn fås i forskellige kvaliteter. De kan enten monteres med silikone eller skrues fast. Jeg vil anbefale en professionel kvalitet fra start så man ikke skal montere nye efter et par år. Stål er således at foretrække frem for plastik.

Jeg fandt dette link - se linket HER

Mvh Arne

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator