Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Ametysthat-agtig, men alligevel ikke (Læst 367 gange) Postet d. 08-09-14 kl. 11:40
Grevindeskov syd for Køge i går.

Minder i størrelse og form om både violet og rød ametysthat, men det passer jo ikke med farven, så hvad mon det er ?

Ametysthat-agtig, men alligevel ikke (Grevindeskov syd for Køge i går.
Minder i størrelse og form om både violet og rød ametysthat, men d)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#1 Svar postet d. 08-09-14 kl. 12:26. Emne: Ametysthat-agtig, men alligevel ikke
ok til gruppen omkring Rød Ametysthat

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 08-09-14 kl. 12:36. Emne: Ametysthat-agtig, men alligevel ikke
Det ser fugtigt ud Gerner, hvilke træarter stod der i nærheden? - hvis du har tørret den bør den checkes mikroskopisk. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 08-09-14 kl. 12:41. Emne: Ametysthat-agtig, men alligevel ikke
Der er ikke særlig fugtigt. Svampen stod ved kanten af en ung egebevoksning ud mod et ret stort åbent stykke. Jeg har desværre ikke taget belæg af denne svamp.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 08-09-14 kl. 13:01. Emne: Ametysthat-agtig, men alligevel ikke
Tak Gerner, jeg ville lade den være ubestemt, den er bestemt ikke typisk som Rød A.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 08-09-14 kl. 14:10. Emne: Ametysthat-agtig, men alligevel ikke
Tak skal I have.

Når Henrik siger "gruppen omkring rød ametysthat" - hvad betyder det så ?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 08-09-14 kl. 14:30. Emne: Ametysthat-agtig, men alligevel ikke
Hej Gerner

Rød Ametysthat er en samleart som vi ikke har gode redskaber til at analyserei Danmark, når den så er stærkt afvigende fra normalen som her. så kvier jeg mig.

To nærtstående, laccaria fraterna har tosporede basidier og gror på fugtig bund under pil, mens purpurbrun Ametysthat gror fugtig / vådt under bl.a. el og birk. Prøv at se omtalen af disse på svampeatlas. Ud fra din beskrivelse af økologien er det næppe en af dem, men afvigende, ja det synes jeg den er!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#7 Kommentar postet d. 08-09-14 kl. 14:42. Emne: Ametysthat-agtig, men alligevel ikke
Tak for forklaringen, Torbjørn

Jeg er lidt "stolt" af mig selv, fordi jeg var inde på det med ametysthat, men jeg regnede ikke med, at det var den røde, som jeg har set før. Derudover vidste jeg ikke, hvad det kunne være. Men jeg kan i hvert fald ikke snige mig til at kalde voksestedet for fugtigt, så jeg forstår godt, at den må forblive ubestemt. Som du kan se på dette billede, var der også noget bruskbold på stedet.

Ametysthat-agtig, men alligevel ikke (Tak for forklaringen, Torbjørn :-)
Jeg er lidt "stolt" af mig selv, fordi jeg var inde på det med a)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator