Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilke parasoller ? (Læst 699 gange) Postet d. 10-09-14 kl. 17:10
Set i dag i skov mellem Køge og Ringsted. Denne voksede på jorden i blade fra bøg, men der var ikke langt til gran. Stokken var skør og brun indeni.

Hvilke parasoller ? (Set i dag i skov mellem Køge og Ringsted. Denne voksede på jorden i blade fra bøg, men der var ikke )
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 10-09-14 kl. 17:11. Emne: Hvilke parasoller ?
Disse vokse i en bunke granris/nåle. Så vidt jeg kan bedømme er de ikke af samme art som den ovenfor, men de er ca, lige store, hat ca. 10 cm Ø, stok 10-12 cm høj

Hvilke parasoller ? (Disse vokse i en bunke granris/nåle. Så vidt jeg kan bedømme er de ikke af samme art som den ovenfor)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 10-09-14 kl. 17:16. Emne: Hvilke parasoller ?
Undersiden af den første

Hvilke parasoller ? (Undersiden af den første)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3175)
#3 Svar postet d. 10-09-14 kl. 17:24. Emne: Hvilke parasoller ?
I hvert fald en Rabarberhat (tidl. Rabarber-Parasolhat). Mit bud er Almindelig R., Chlorophyllum olivieri, men lad lige også andre byde ind.

Ole

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 10-09-14 kl. 18:24. Emne: Hvilke parasoller ?
Mener du, det er samme art ?

Svampene på det midterste billede er nogle andre end den på det første og det sidste billede.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#5 Svar postet d. 10-09-14 kl. 18:31. Emne: Hvilke parasoller ?
1+3 Ægte og 2 alm. rabarberhat.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#6 Kommentar postet d. 10-09-14 kl. 23:07. Emne: Hvilke parasoller ?
Du har sikkert ret Thomas. Kan du ikke lige ledsage med en bemærkning om hvordan konklusionerne er nået?

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#7 Kommentar postet d. 11-09-14 kl. 07:25. Emne: Hvilke parasoller ?
Hej Niels.

Årsagen til at jeg ikke går i dybden er at Gerner har fogn rekord i rabarberhat spørgsmål. Så tænkte han kunne søge en af hans gamle tråde frem.

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Jeg har bestemt dem på jizzet og økologien.

Nr 2 vokser i nåleskov har små grålige skæl af næsten samme farve som hathuden, gråt i gråt. Den tror jeg alle er enige om er alm.

Nr 1 + 3 vokser under bøg, har ret store hatskæl det står i kontrast til den lyse hathud.

Nr. 1 og 3 er mere problematisk og jeg er da åben for diskusion her.

Så nu har jeg fremført mine argumenter, hvad er dine ?

Vh. Thomas

Ps. Spørg endelig når du er i tvivl Gerner, også om disse

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 11-09-14 kl. 10:40. Emne: Hvilke parasoller ?
Thomas, jeg ved godt, at jeg spørger meget, og jeg tror, der må være flere tråde end dem, du linker til, men at det skulle være rekord, tror jeg nu ikke

Men når ikke svampekendere kan blive enige, hvordan skulle en uvidende ignorant som jeg så kunne afgøre, hvad det er og så skifter svampene oven i købet navn engang imellem ;-9

Jeg ved godt, at det er noget helt andet, når man står med svampen i hånden, og jeg ved også godt, at jeg trækker veksler på jeres hjælpsomhed - tak for den

Det er meget godt med nøgler, men brug af dem forudsætter jo for det første, at man kender termerne, og - ikke mindst - at man tolker dem rigtigt, for ellers er man jo hurtigt kørt af sporet.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#9 Kommentar postet d. 11-09-14 kl. 10:52. Emne: Hvilke parasoller ?
Hej Gerner, når det gælder rabarberhat tråde har du rekorden. Men det er helt ok.

Det virker til mine svar er mere til besvær end til gavn, så jeg vil undlade flere besvarelser i dette forum.

Niveauet er hos de fleste spørgere og besvarere oprigtigt talt for lavt.

Lidt som at diskutere om det en blåmejse kontra musvit ud i det uendelige, eksemplet er ikke overdrevet.

Jeg har haft en tro på at det kunne løftes (niveauet) men et hvert forsøg på at få folk til at tænke selv bliver imødegået med modargumenter og uden nogen form for rekflektion. Det er min tid for dyrebar til.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator