Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Lauridsen
Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii (Læst 348 gange) Postet d. 10-09-14 kl. 20:50
Inden jeg lægger den ind som observation, har jeg så ret i at dette er en Krumskællet Champignon (Agaricus bohusii) ? Fundet i Brøndby på græsplæne mellem træer.

Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii (Inden jeg lægger den ind som observation, har jeg så ret i at dette er en Krumskællet Champignon (Ag)
Henrik Lauridsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 934)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen

Svaraktivitet:

(11)
#1 Svar postet d. 10-09-14 kl. 20:53. Emne: Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii
Hej

Jeg byder på purpur-væbnerhat - men lad for en sikkerheds skyld andre give mig ret.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Henrik Lauridsen
#2 Kommentar postet d. 10-09-14 kl. 20:55. Emne: Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii
Et billede mere. Jeg tror lyset snyder lidt på det første billede, svampen er mere brunlig end purpur.

Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii (Et billede mere. Jeg tror lyset snyder lidt på det første billede, svampen er mere brunlig end purpu)
Besvar | Kommentér

Henrik Lauridsen
#3 Kommentar postet d. 10-09-14 kl. 20:56. Emne: Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii
Og et gennemskåret eksemplar.

Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii (Og et gennemskåret eksemplar.)
Besvar | Kommentér

Henrik Lauridsen
#4 Kommentar postet d. 10-09-14 kl. 21:01. Emne: Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii
Jeg har lagt lidt flere billeder på nu. Jeg er ret sikker på at vi har med Agaricus at gøre. Hatten var desuden mindst 10 cm bred.

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#5 Kommentar postet d. 10-09-14 kl. 21:47. Emne: Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii
Hej

Det kan jeg da godt se nu - jeg trækker straks mit bud tilbage. Det var den violette farve på hattens skæl, der snød mig på dit første foto.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3533)
#6 Svar postet d. 10-09-14 kl. 21:49. Emne: Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii
Det ser ud som om du har ret i din antagelse, Henrik. Den er ret sjælden og du bør faktisk melde den ind på svampe.dk så den kan blive valideret der. Mere om arten her - se linket HER

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#7 Svar postet d. 10-09-14 kl. 22:00. Emne: Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii
Jeg tror ligesom Jette, at du har ret Henrik. En anden mulighed kunne være Stor eller Lille Blod-Champignon, men disse er normalt kun skovboende arter. Netop det at stokken skifter til disse farver, efter at den er blevet "håndteret", er karakteristisk for Agaricus bohusii.

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Lauridsen
#8 Kommentar postet d. 11-09-14 kl. 08:06. Emne: Mulig Krumskællet Champignon / Agaricus bohusii
Jeg vil straks melde den ind på svampe.dk. Jeg begyndte at samle svampe sidste år, så det er da meget heldigt allerede at finde en svamp, som ikke er i bøgerne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator