Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Byfoged
Hvis albino påfugl (Læst 25679 gange) Postet d. 04-08-07 kl. 08:11
Denne påfugl er fotograferet på Sejerø, gør det at den er helt hvid nogen forskel på arten, hvad er den latinske betegnelse

Hvis albino påfugl (Denne påfugl er fotograferet på Sejerø, gør det at den er helt hvid nogen forskel på arten, hvad er )
Foto: Torben Byfoged
Kommentér

Finn Jensen
#1 postet d. 04-08-07 kl. 09:19. Emne: Hvis albino påfugl
Det er ikke en albino, men den hvide farvevariant af den alm. påfugl.

Pavo cristatus er den latinske betegnelse

Kommentér

Henrik Bringsøe
#2 postet d. 04-08-07 kl. 10:55. Emne: Hvis albino påfugl
Uanset om den er en "variant", så vil dette individ stadig være en albino. Nuvel, vi har ikke set nærbilleder af den, så vi kan ikke vide, om den har lidt pigment; i så fald vil den kunne kaldes leukistisk eller delvis albinotisk.

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Eva Hansen
#3 postet d. 04-08-07 kl. 11:59. Emne: Hvis albino påfugl
Den latinske betegnelse for en hvid påfugl er Pavo cristatus muticus

Det er fremavlede eksemplarer, og hvis de bruges i avl er normalfarven dominerende, sådan at 1. generation har normale blå farver, men med skjult anlæg for hvidt, og hvis de så parres tilbage med hvidt vil halvdelen af kyllingerne blive hvide og den anden halvdel normalfarvede.

mvh Eva

Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 postet d. 04-08-07 kl. 13:43. Emne: Hvis albino påfugl
Når albinoen nu er en fremavlet form, så vil den ikke have et latinsk eller videnskabeligt navn efter den trinominale jnomenklatur, dvs. med et navn bestående af tre ord, som angiver en underart. Underarten er en naturlig geografisk betinget variant af en art.

Nu er jeg ikke ornitolog, men så vidt jeg ved, så er Pavo cristatus almindelig påfugl forekommende på især det indiske subkontinent, mens Pavo muticus er grøn påfugl med en østlig udbredelse (Sydøstasien). Såfremt der skulle beskrives en underart af almindelig påfugl, vil Pavo cristatus muticus formelt være ugyldigt, men en fremavlet albino vil som sagt ikke kunne tildeles et videnskabeligt navn. I naturen vil en albino blot være en farvedefekt.

Jeg har søgt lidt på nettet og kan godt se, at navnet "Pavo cristatus muticus" bruges for albinopåfugle. Jeg synes nu, at det er uheldigt, at et "hjemmelavet" navn er opstillet efter samme koncept som de videnskabelige nomenklaturregler, da det blot kan give anledning til forvirring. Men folk må selvfølgelig kalde deres dyr, hvad de vil.

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Torben Byfoged
#5 postet d. 04-08-07 kl. 17:08. Emne: Hvis albino påfugl
Jeg har nærbillede af en af dens halefjer, og der er en lille smule pigmentering i øjet for enden af fjeren.

Jeg håber at billedet er godt nok i opløsning til at man kan se det.

Hvis albino påfugl (Jeg har nærbillede af en af dens halefjer, og der er en lille smule pigmentering i øjet for enden af)
Foto: Torben Byfoged
Kommentér

Niels Aagaard
#6 postet d. 05-08-07 kl. 21:04. Emne: Hvis albino påfugl
Hej Henrik.

Jeg er meget enig i dine betragtninger omkring "misbrug" af de latinske navne. Et tredje navn (efter slægts- og artsnavnet) bør kun anvendes til at beskrive egentlige underarter; altså afgrænsede bestande med særlige (=fra de andre underarter forskellige) gener.

Blandt sommerfuglefolket er det populært at bruge udtrykket "formae" (forkortet "f.") til at beskrive særlige varianter. Sommerformen af Det Hvide C kaldes således Polygonia c-album f.hutchinsoni.

Albinisme er en genetisk all-or-nothing tilstand. Enten er man albino, eller også er man ikke! 100% eller 0%.

Det giver ikke mere mening at tale om "delvis albinistisk" end det vil gøre at sige "delvis gravid" eller "delvis død".

Albinisme er arvelig skavank, som medfører, at man overhovedet ikke kan danne melaniner (sorte og brune farver).

Albinisme viser sig gerne ved, at individet er helt hvidt med røde øjne; men da produktionen af carotenoider (som står for vores røde+gule farver) er uafhængig af melanin-produktionen, er der arter, som ikke har hvide albinoer, men gule eller rødlige!!

"Hvidhed" kan imidlertid også opstå på anden måde end ved albinisme (enhver association til Dansk Folkeparti står helt for læserens egen regning! ). Og delvis "hvidhed" kaldes leucisme.

Om den viste Påfugl er albino eller ej kan jeg ikke se.

kh niels

Kommentér

Henrik Bringsøe
#7 postet d. 05-08-07 kl. 22:28. Emne: Hvis albino påfugl
Hej Niels.

Tak for dine kommentarer og redegørelser! Jeg er klar over, at albinisme mange steder er defineret helt i overensstemmelse med dine ord. Men jeg er vist miljøskadet af, at jeg i talrige publikationer har set den engelske vending "partial albinism". Prøv f.eks. at søge på den tekststreng via Google, og du vil finde talrige videnskabelige sider eller publikationer med den formulering.

Det har undret mig lidt, at det på dansk hedder leucisme. Jeg har endnu ikke kunnet finde det i nogen dansk ordbog. Men jeg ville umiddelbart mene, at det på dansk skulle staves leukisme, når det nu hedder f.eks. "leukocyt" og ikke "leucocyt". Kan du eller andre rede trådene ud?!

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Eva Hansen
#8 postet d. 05-08-07 kl. 23:37. Emne: Hvis albino påfugl
Hvide påfugle har ikke røde øjne.

mvh Eva

Kommentér

Anne Svendsen
#9 postet d. 05-08-07 kl. 23:46. Emne: Hvis albino påfugl
Ergo er de ikke albinoer. De røde øjne kommer jo af at der ikke er farve i øjet og det derfor er rødt, da man kan se blodet.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator