Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. september 2014

Hvilken ørneart har jeg set?

Hej alle

Da jeg er ny inden for det ornitologiske felt, håber jeg, at der skulle være et par venlige og erfarne sjæle, som kan hjælpe mig med bestemmelsen af nedenstående.

Jeg så i dag seks store ørne flyve meget højt på himlen.

Egentlig lagde jeg kun mærke til ørnene grundet det meget høje skrig, som mest af alt kan beskrives som meget ørneagtigt og gennemtrængende :-)

Fuglene kredsede elegant rundt og trak mod sydvest, hvor navnlig de fire fulgte hinanden forholdsvis tæt.

Umiddelbart vil jeg selv vurdere fuglene som enten havørne eller kongeørne. Den lyse brune fjerdragt kan måske skyldes, at der er tale om ungfugle - men det er vel sjældent at se seks sammen? De to andre, som holdt afstand var mere gyldne/brune i fjerdragten.

Læg især mærke til det mørke bånd på halefjerene. De to jeg tog billeder af havde begge lyse halefjer med mørkt bånd, men det var forskelligt, hvor langt oppe båndet sad. Den ene havde et lyst bånd yderst, hvorimod den anden havde det mørke bånd yderst.

Jeg tog nedenstående billeder med min 270mm linse, men beklager den ringe kvalitet, som skyldtes fuglens høje placering.

Håber I kan hjælpe mig :-)



Foto: KNielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: